Door Mirte
Delft heeft een goed theater, maar menig Koornbeurser heeft er waarschijnlijk nooit een stap in gezet. De stapel theatergidsen van de Veste voor 2022-2023 is op de Koornbeurs terechtgekomen, maar is zo’n overload aan informatie dat je hem maar snel weer dichtslaat. Misschien loop je er ook soms langs en denk je “ohja, theater is een ding”, maar dan vergeet je het weer zodra je op je bestemming aan bent gekomen. Zie hier de oplossing! Elke maand heeft Mirte aanraders waar ze het liefst zelf allemaal heen zou gaan, maar daar de tijd noch het geld voor heeft. Hier zijn de highlights voor september:
Theater
The Promise
‘The Song Project’ door Wende & the Royal Court Theatre | vr 9 & za 10 sept – 20:15 | €34,50, exclusieve podiumplaatsen €39,50
Wende is een ontzettend vette artiest. Haar muziek is direct en rauw en als je dat combineert met een Engelse theatergroep kan ik me alleen maar voorstellen dat het geweldig is. Hier is een nummer om een beetje een idee te krijgen:
Ellen ten Damme & The Magpie Orchestra
Barock | di 27 & wo 28 sept – 20:15 | €31,50 incl. drankje
Ellen ten Damme maakt al jaren prachtige shows en muziek met ups en downs. Ik weet niet of het toeval is dat ze werkt met een Magpie Orchestra, misschien had ze connecties via haar vogel Arie L. Ekster, maar als het niet echt een orkest aan vogels is ben ik toch wel een beetje teleurgesteld. Deze show wordt bestempelt als een “tragédie lyrique” en ik bereid me al mentaal en emotioneel voor.
Cabaret
Van der Laan & Woe
NG | vr 16 & za 17 sept – 20:15 | €24,50 incl. drankje
Misschien ken je ze van Even Tot Hier. Misschien van de Kwis. Misschien ken je ze niet, maar dan moet je even op youtube de twee programma’s hierboven opzoeken. Wacht, ik doe het wel even voor je:
Volgens de beschrijving gaat Jeroen, samen met Niels, op zoek naar zijn “diepste zelf”, met natuurlijk de grappen, scénes en muziek die je daarbij mag verwachten.
Paulien Cornelisse
Aanstalten | di 20 & wo 21 sept – 20:15 | €23,50 incl. drankje
Lees je voorop de Volkskrant weleens die kleine stukjes van 150 woorden? Die zijn van Paulien Cornelisse. Ze schrijft en leest haar boeken voor in podcastvorm. Deze show gaat over tijd, onzekerheid en hoe onzeker veel termen eigenlijk zijn. Wat is een aanstalt? Wanneer begon deze tijd? Hoelang duurt het nog? Ik denk niet dat Paulien het weet, maar ik denk wel dat ze er een goed verhaal over kan ophangen.
Micha Wertheim
Micha Wertheim voor heel even| vr 23 sept – 20:15 | €22,50 incl. drankje
Deze naam bleef hangen omdat ik hem bij Lubach had gezien als gast. Daar vond ik hem wel leuk, dus ik kan dat wel uit gaan leggen, maar hier is dat fragment:
Hij is nèt een beetje ongemakkelijk en chaotisch en neemt zichzelf niet al te serieus.
Informatief
Geschiedenis: Eerste hulp bij ongelukken
Theatercollege Beatrice de Graaf | di 13 sept – 20:15 | €19,50 incl. drankje
Wist je dat er elke maand een theatercollege gegeven wordt in de Veste? Ik ook niet! Maar ze klinken zeer interessant. In september bespreekt hoogleraar internationale en politieke geschiedenis Beatrice de Graaf hoe men vroeger omging met epidemieën, vluchtelingen, oorlogen en natuurrampen, van Napoleon tot nu.