Door het 111e bestuur der O.J.V. De Koornbeurs
Vroegâh was dit een vast item in elk forûm wat uitkwam. Toen mocht ik ze nooit schrijven, want ik was geen voorzitter, dus ik was heel blij toen de Redâkkie me een berichtje stuurde om dit te doen. Gelukkig hadden ze ook wat vragen die ik kon gebruiken als leidraad, want zomaar iets uit je mouw schudden is moeilijk na een OWee en een voorzittersrondje.
Wow, oud-bestuursleden in een nieuw bestuur! Maakt dat de boel makkelijker of juist lastiger?
Allebei. Wat makkelijker is, is de functietaken: we hoeven niet uit te zoeken hoe we die het beste aan kunnen pakken en hoe de vereniging werkt. Voor “normale” besturen is het uitzoeken hoe dat moet, voor ons is het meer dat we uit moeten zoeken wat de dynamiek is en hoe we het beste samenwerken.
Wat lastiger is, is niet teveel vasthouden aan hoe dingen in ons eigen jaar gingen. Vooral voor mij en Keije is er best veel veranderd sinds ons bestuursjaar en het is belangrijk dat we niet teveel vasthouden aan “dit moet zo, want dit ging toen ook zo.” Waar dit wel in ons voordeel werkt, is bij dingen die door corona vergeten of verwaterd zijn. Daar kunnen we dingen van terugbrengen, maar hier moeten we wel kritisch en selectief in zijn.
Wat voor ambities hebben jullie voor de vereniging komend jaar?
Het makkelijke antwoord is: overleven. We zijn natuurlijk gevormd vanuit een crisis en met maar 1 fulltime bestuurslid is er een limiet aan hoe ambitieus we kunnen zijn. Dat betekent natuurlijk niet dat we helemaal geen ambities hebben, een goed voorbeeld is het opzetten van een platform voor het bijhouden van personeels shifts. Verder zou het natuurlijk geweldig zijn als we een meer involved online omgeving kunnen maken voor promotie en leuke dingen. Er zijn meer ideeen, groot en klein, maar mijn ervaring als ouwe lul heeft het voordeel dat ik weet dat de meeste niet gaan lukken in het eerste half jaar. Ze blijven dus nog even op een plankje tot het hun tijd is.
Zijn er dingen die bestuur 110 heeft gedaan (of juist niet) die jullie gaan voortzetten?
De M.O.N.I.E.S. was heel ambitieus in hun plan voor het uitfaseren van cash en dat is iets wat we gaan doorzetten op een lager tempo. Een volledig cashloze vereniging is nog niet haalbaar, maar het feit is nu eenmaal dat er aanzienlijk minder cash gebruikt wordt dan voor corona. Er zijn veel elementen van het financiële systeem die efficiënter kunnen en het verminderen van het gebruik van cash draagt daar zeker aan bij.
Wat verwachten jullie van de lieve leden komend jaar?
Veel input, hulp en enthousiasme, maar ook begrip. Met weinig fulltimers is er minder tijd om in de vereniging te steken dan leden van bestuur gewend zijn. We hopen dat leden ons hierbij helpen door veel shifts op te pakken. Een andere manier waarop ze nu al input kunnen geven, is deze enquete: https://forms.gle/kjxsiSJe96qTP2mr7. Dit nemen we ook mee als we ons bestuursbeleid opzetten.
Kasteel Rouge, gedachten?
Mirte: Het beste uit een pul met een rietje.
Sachin: Zoete crap.
Per: Loopt lekker, geeft goede omzet, dus prima drank.
Keije: Best lekker maar je moet er maar één op een avond drinken.
Emma: La Chouffe Cherry is beter. Sorry, Mats.
Hoe gaan we Groot Koornbeurs realiseren?
Mirte: Loterij winnen.
Sachin: Moet je niet willen, en anders, kaap de kelder van de velvet, gebruiken ze toch niet.
Keije: We bestormen DSB, stelen de kroonluchter en dwingen hen Jansclub te bestormen voor ons. Herhaal dit bij steeds nieuwe verenigingen en het loopt vrij snel op.
Emma: Om Groot Koornbeurs te bereiken, hoeven wij maar één ding te doen: Wyvern overnemen. Luister goed. Het begint met de fusie van Wyvern en de Koornbeurs. Hier verdienen wij bakken met geld mee van alle nieuwe leden. Uit frustratie dat we de grote zaal nog niet kunnen terugnemen van de Centrale vanwege een huurcontract, kopen we de Bolk over. Wolbodo komt er een jaar later bij wanneer niemand daar bestuur wil doen en bestuur 111 besluit dat ze Wolbodo ook wel een jaartje kunnen besturen (lees: overnemen en niet meer teruggeven. Wolbodo’ers komen waarschijnlijk niet opdagen bij de LV waarin wordt besloten dat Wolbodo deel zal uitmaken van groot Koornbeurs). Met deze groep hebben wij veel meer LGBT’ers dan Outsite, waardoor wij al hun nieuwe kennismakers stelen en zij moeten kiezen tussen zich bij ons voegen of vervagen uit Delft. Ze besluiten een ondervereniging van de Koornbeurs te worden. De Zwervers hebben door dat de NoWee alleen nog maar uit ons en hen bestaat en besluiten uit solidariteit ook deel uit te gaan maken van het grote geheel.
Nu kunnen we twee richtingen op: richten wij ons op de andere gezelligheidsverenigingen, of nemen we eerst de sportverenigingen over?
Voor de sportverenigingen hebben we het volgende plan:
De Koornbeurs besluit de Gainski(e) weer op te richten met de volgende doelen: spioneren op en infiltreren bij de kleinere sport- en cultuurverenigingen die moeite hebben met een bestuur vinden. Binnen vijf jaar hebben wij daar zeker SoSalsa, Blue Suede Shoes, Scoop, Slopend, Blue Birds etc etc mee overgenomen. Laga heeft minstens tien extra jaren nodig, maar er is een andere tactiek: sabotage. Jut de buurtgenoten zo op dat Laga moet sluiten. Als we ze niet kunnen overnemen, vernietigen we ze. Maar, maakt dat Proteus niet juist sterker? Proteus zal ten onder gaan aan alle extra aanmeldingen die ze krijgen. Ze kunnen de druk niet aan. Ze laten teveel mensen toe. Er komt ruzie met de brandweer dat ze altijd overcapaciteit gaan bij feesten. Na de zoveelste overtreding moeten ze sluiten. Geen roeien meer in Delft. Dat is oké.
Voor de sociale verenigingen is ook een plan. Dat plan betreft onder andere undercover leden naar de KMT’s sturen en deze verpesten, maar we kunnen niet al onze plannen weggeven nu, of wel? Dit zijn al mooie doelen voor de komende tien jaar.
Als jullie een ding zonder LV zouden willen doorvoeren, wat zou dat dan zijn?
Mirte: Een systeem waarbij elk lid verplicht is om ten minste één shift per jaar te vullen.1
Per: Geen borrelavonden van disputen/commissies op woensdag buiten de KB (Looking at you Redux).
Keije: Contant geld afschaffen
Hebben jullie er een beetje zin in?
Absoluut! Emma hoopt dat iemand de edele taak van Goos zal overnemen op alle WLV’s.
Zoals een goed oppertapper betaamt, was Merijn te brak om direct antwoord te geven.
1 – Ik heb hier geen waterdicht plan, vraag me niet om het toe te lichten.