Door Mirte en Samir
“Kindertjes die vragen, worden overgeslagen.” is de befaamde uitspraak die je vroeger regelmatig aan moest horen als je je zin niet kreeg. Maar nu, als (poging tot) volwassene, blijkt deze uitspraak helemaal niet waar te zijn! Als ik één ding heb geleerd in mijn tijd bij de Acqki is het wel het volgende: Om overheden, bedrijven en andere partijen jouw dingen laten betalen, moet je wel degelijk vragen om je zin te krijgen. En krijg je dan nog je zin niet, is er vaak de mogelijkheid om door te vragen of een andere partij te vragen. Prettig is het niet altijd, maar je kan er wel veel mee bereiken.
Dat brengt ons naar de huidige situatie. Ik moest laatst een nieuw contract afsluiten voor een verhuizing, en de elektriciteit is opeens ruim 4 keer zo duur geworden: van €0.22 naar €1.04 per KWh. Gelukkig heb ik als burger en ingenieur inmiddels een salaris om dit met tranen in de ogen te kunnen betalen, maar voor vele anderen die (nog) geen, of een laag inkomen hebben is deze verhoging catastrofaal.
Wie weinig verdient komt gelukkig in aanmerking voor een energietoeslag om de torenhoge energierekening te betalen. Basisvoorzieningen zoals een woning met water, elektriciteit en warmte, moeten immers voor alle mensen beschikbaar zijn. Helaas is het met deze supergave overheid het geval dat veel mensen, in dit geval studenten, niet tellen als mensen.
Vandaar deze tutorial van Mirte over hoe je die bureaucratische jungle navigeert om de energietoeslag aan te vragen, en ook hoe je jezelf hoorbaar maakt nadat je een keer een tegenslag of afwijzing hebt ontvangen. En onthoud: “Mensen die niet vragen, worden juist overgeslagen”