Door Senad
Met dit artikel laat ik weer van mij horen nadat ik maandenlang in vergetelheid was geglipt. Veel is sindsdien veranderd – ik studeer voltijd filosofie en ik werk niet meer, want als iemand die al 5 jaar in Nederland woont heb ik nu namelijk recht om op kosten van de staat te leven. In ieder geval voorlopig, want op een dag wil Ome DUO het geld weer terug. Dat ik op dat moment al of in Cuba of in Noord-Korea zal leven als token-buitenlandse academicus hoeven zij niet te weten.
Sinds ik filosofie studeer, mocht ik veel leren, onder andere hoeveel verschillende soorten mensen ervoor kiezen om filosofie te studeren. Het filo-archetype van de rommelige hippie die teveel blowt is alleen maar deel van het cliché. Ik zal in dit artikel de verschillende types toelichten.
Disclaimer: Omdat de Nederlandse taal erg inflexibel en inefficiënt is, heb ik voor het gemak in de “hij”-vorm geschreven. Ik wil echter graag benadrukken dat de genderidentiteit van het beschreven type filosoof uitwisselbaar is en niet per sé gebonden aan een sekse of een gender (behalve nummer twee, natuurlijk, lmao).
1) De Rommelige Hippie die teveel blowt
Je zag hem boven al aankomen. Deze student begon aan de studie met de naïeve verwachting, dat hij uitsluitend interessante contemporaine onderwerpen zoals de doodstraf of designer-baby’s zal bespreken, maar haakt af zolang het om droge logica, metafysica of oude teksten over politieke theorie gaat. De DUO-uitkering van deze student gaat vooral in marijuana op, wat hem natuurlijk een reden geeft om tegen het oneerlijke systeem aan te schoppen waarvan hij zichzelf het grootste slachtoffer acht.
2) De Peterson-simp
Dit type filosoof onderstreept graag zijn mannelijkheid door vooral filosofische teksten te lezen die zijn vocabulaire uitbreiden – als je de woorden van een tekst niet kan gebruiken om bij een date of een sollicitatiegesprek (waar is het verschil) te flexen, dan heeft de tekst in kwestie geen intellectuele waarde. Sigmund Freud vindt hij raar, maar “hij heeft wel een punt met die penisneid, vrouwen zijn écht wel zo, hoor”. Hij vermijdt alle vormen van propaganda en dogmatisme en volgt daarom onkritisch “”””denkers”””” zoals Jordan Peterson – die zijn namelijk kritisch en alles wat zij zeggen is zóóóó waar! In tegenstelling tot andere types wordt dit type wel binnen een bepaalde demographic gerepresenteerd, namelijk de wit-mannelijke uit goeden huize.
3) De Ik-Geloof-Niet-In-Structuren-En-Doe-Lekker-Mysterieus
Deze soort filosoof leest vooral Sartre, rookt te veel (bij voorkeur Gauloises) en benadrukt steeds dat alle structuren absoluut fictief zijn en de mens inperken. “Theorie? Theorie ontstaat elke seconde opnieuw. Als ik nu een mening vorm, dan betekent deze mening over 2 minuten misschien niets meer”. Met een coltrui en een ronde bril ontsnapt dit type filosoof aan obligaties en verantwoordelijkheden en maakt vaak grappen over suïcide en de absurditeit van het leven, terwijl de grootste absurditeit in diens leven waarschijnlijk de kapotte koffiemachine in het studentengebouw is.
4) De Pretendeur
Kennen jullie Brian van de slechte en achterhaalde volwassenencartoon Family Guy? Hij lijkt qua karakter erg op dit type filosoof. Altijd een mening over alles, altijd wat te melden in een gesprek, maar naarmate je doorvraagt zal je merken dat hij de werken, waar hij zo’n sterke mening over heeft, geeneens gelezen heeft. Wie het hardste schreeuwt, die wint wel het intellectueel discours. Oh ja – en hij draagt soms van die schipperspetten. Die draag ik ook wel graag, maar het is ergens ook wel tekenend.
5) De Bureaucraat
Tenslotte hebben wij de bureaucrat(e) – solide kennis over elke filosoof en denker, maar niet te diepgaand of ingewikkeld. Alles wel minstens één keer gelezen, maar niet serieus bestudeerd. Dat maakt niet uit – als de cijfers mooi zijn en de studie beetje op schema loopt, dan heb je wel tijd om daarnaast bestuurstaken uit te voeren en daar een beetje te lobbyen bij docenten, gastsprekers en dat soort lui. Kijk eens aan – vind je met een filosofie uiteindelijk toch een baan!
… En welke filosoof ben jij? Met welke kun jij je het beste identificeren? Reageer op dit artikel in je favoriete KB-chat!
lof deze zo erg