Door Senad
Met dit artikel laat ik weer van mij horen nadat ik maandenlang in vergetelheid was geglipt. Veel is sindsdien veranderd – ik studeer voltijd filosofie en ik werk niet meer, want als iemand die al 5 jaar in Nederland woont heb ik nu namelijk recht om op kosten van de staat te leven. In ieder geval voorlopig, want op een dag wil Ome DUO het geld weer terug. Dat ik op dat moment al of in Cuba of in Noord-Korea zal leven als token-buitenlandse academicus hoeven zij niet te weten.
Sinds ik filosofie studeer, mocht ik veel leren, onder andere hoeveel verschillende soorten mensen ervoor kiezen om filosofie te studeren. Het filo-archetype van de rommelige hippie die teveel blowt is alleen maar deel van het cliché. Ik zal in dit artikel de verschillende types toelichten.
Disclaimer: Omdat de Nederlandse taal erg inflexibel en inefficiënt is, heb ik voor het gemak in de “hij”-vorm geschreven. Ik wil echter graag benadrukken dat de genderidentiteit van het beschreven type filosoof uitwisselbaar is en niet per sé gebonden aan een sekse of een gender (behalve nummer twee, natuurlijk, lmao).
1) De Rommelige Hippie die teveel blowt
Je zag hem boven al aankomen. Deze student begon aan de studie met de naïeve verwachting, dat hij uitsluitend interessante contemporaine onderwerpen zoals de doodstraf of designer-baby’s zal bespreken, maar haakt af zolang het om droge logica, metafysica of oude teksten over politieke theorie gaat. De DUO-uitkering van deze student gaat vooral in marijuana op, wat hem natuurlijk een reden geeft om tegen het oneerlijke systeem aan te schoppen waarvan hij zichzelf het grootste slachtoffer acht.
2) De Peterson-simp