Na het prachtige artikel van Senad had ik plots inspiratie om dit concept toe te passen op mijn eigen studie. Want hoewel LR (red. Lucht- en Ruimtevaarttechniek) studenten misschien niet zo diepgaand zijn als filosofen, zijn er zeker wel typetjes onder en het zou zonde zijn om deze typetjes niet even te belichten voor het vermaak van de KB en van mezelf. Ik denk niet per se dat deze vier types alle LR studenten omvatten, maar wanneer je ooit jezelf in de uithoek van de campus waar wij wonen, bevindt kan je er misschien een leuk spelletje van maken om ze te spotten.
Net als Senad zal ik in de hij-vorm schrijven, niet eens per se omdat het wel zo praktisch is, maar omdat het de treurige werkelijkheid is dat LR vooral “hij” is, dus de typische student in deze typetjes zal waarschijnlijk een guy zijn.
1. Elon-Musk-pikzuiger
Tot niemands verrassing zit LR vol met jochies die funny-twitter-wiet-man zagen en nu overtuigd zijn dat raketten hun passie is, ondanks dat Elon Musk volgens mij nauwelijks een FBD kan maken. Je kan ze meestal herkennen aan hun SPACEX merch, kapitalistische glimlach en complete ontkenning van alles wat er zich in de wereld afspeelt.
(Shoutout naar prof. Noomen die minimaal 2x per college “my hero Elon Musk” zei)
2. Ik-ben-slimmer-dan-jij
Er zijn veel redenen om LR te doen: interesse in ruimte-ontdekking, kinderlijke vreugde van het concept van luchtvaart, dingen zoomies willen laten doen, maar vooral ook: beter zijn dan iedereen. Tenminste, dat denkt de ik-ben-slimmer-dan -jij. Deze persoon is zo verdwaald geraakt in zijn eigen superioriteitscomplex dat hij alle passie voor ook maar enig onderwerp kwijt is geraakt en dus maar “De moeilijkste studie” is gaan doen. Hoewel initieel misschien lastig te spotten, kan je hem herkennen als z’n antwoord op “Wat was je plan B?” Econometrie is en hij een constant neerbuigende blik in zijn ogen heeft.
3. Mensen-noch-zonlicht
Hoewel dit voor mijn gevoel niet exclusief is aan LR, voel ik toch de neiging om hem te noemen: De gamer, de nachtbraker, degene die noch nooit op een feestje is geweest waar je niet je zwembroek moet meenemen maar ik zeg niet wat we gaan doen. Deze cryptids herken je aan dat ze vaak alleen zitten tijdens college, online-schaak aan het spelen zijn en standaard een koptelefoon om hun nek hebben. Ik denk echt dat een appartement op het noorden in de schaduw meer zonuren krijgt dan deze mannen. Stuur thoughts, prayers & vitaminepillen.
4. Piet-piloot of de vliegtuigspotter
Toen ik met LR begon kon ik echt nauwelijks het verschil zien tussen een vliegtuig en een grote vogel. Nu een jaar wijzer, wanneer iemand me vraagt wat voor vliegtuig iets is, mompel ik wat onduidelijks over Boeing 737 en spring ik snel een struik in. Niet deze gekkies. Gewapend met een goede hoeveelheid autisme kennen zij elk vliegend voorwerp wat je maar naar hun hoofd kan slingeren. Ongehinderd door enige kennis van wis- of natuurkunde houden zij stellig vol dat in de basis LR gaat om vliegtuigen waarderen, en weet je wat? Good for them.
Honourable mention: WB studenten
Iedereen weet dat WB studenten gewoon LR studenten zijn die niet kunnen vliegen. Kapot lame.
Zo zie je maar weer dat elke studie, hoe beta of alpha dan ook z’n eigenaardigheden heeft. Als je na deze lijst denk: LR? Wat een kutstudie eigenlijk. Wees gerust, want hoewel soms het moeilijk is om de lichte punten te zien in het duister is er 1 heldere ster die altijd zal schijnen voor de studie lucht- en ruimtevaart: De Antonov A-40 Krylya Tanka!!!
LR studenten zijn WB studenten met hun hoofd in de wolken!