Door Mirte (duh)
Zoals veel studenten die problemen hebben met hun mental health, heb ik een zware herfst gehad. Mijn depressie stak de kop weer op en door mijn afstuderen kwam ik erachter dat ik misschien toch wel last had van faalangst. Nu ben ik gelukkig in de positie dat ik de baas ben over mijn eigen planning en heb ik de afgelopen jaren genoeg aan mezelf gewerkt om redelijk door te hebben wat ik nodig heb. De eeuwige wachttijd van de GGZ en het doorlopen van mijn problematiek zijn me dus bespaard gebleven. Desalniettemin kon ik er niet niks mee doen en ben ik gaan kijken wat de TU voor tools heeft.
Blijkbaar, best veel! Op https://www.tudelft.nl/studenten/begeleiding/awareness-self-management vind je een link naar een e-health tool waar je in kan loggen met je TU inloggegevens. Deze site biedt 63 modules aan, waarvan 41 in het Nederlands en 22 in het Engels. Ik besloot te kijken welke pasten bij wat ik nodig had en koos er vier: zelfmanagement voor studenten, balans, faalangst en planning & structuur. Omdat ik denk dat meer mensen hier wat aan kunnen hebben: mijn reviews van de modules die ik gedaan heb.
Disclaimer: dit is op basis van mijn ervaring. Iedereen heeft andere behoeften en wat voor mij werkt, werkt misschien niet voor een ander en andersom.
Planning & structuur
Dit was echt mijn favoriete van al de cursussen. In dit programma ga je kijken naar hoe je overzicht creëert van je taken in een kanban stijl. Ik ben iemand die het plannen en opnieuw plannen en nieuwe systemen opzetten voor mijn planningen graag gebruikt als sog-activiteit dus dit is precies iets voor mij.
Wat ik fijn vind, is dat dit programma benadrukt dat strakke planningen niet werken, omdat je nooit volledig weet hoe lang iets duurt. De methode die ze gebruiken is flexibel en dat maakte het voor mij makkelijk om hem toe te passen. Ze benadrukten ook dat je niet te snel moet denken dat je iets kan veranderen aan je systeem: probeer het eerst een tijdje zoals ze het uitleggen. Als dit volledig in je systeem zit, kan je iets veranderen.
“Als dingen even belangrijk zijn, dan maakt het dus niet uit welke je eerst doet. In plaats van tijd te verdoen om te bedenken welke je eerst moet doen, kan je beter gewoon een kiezen.”
Waar ik wel tegenaan liep, is dat het duidelijk gericht is op neurotypische studenten die niet veel andere dingen aan hun hoofd hebben. In hun voorbeelden deelden ze een grote taak als je thesis op in kleinere taken: onderzoek, practicum en evaluatie. Voor mij zijn dat nog steeds te grote taken en werkt het beter om elke kleine stap uit te schrijven. Dat kan prima met deze methode, maar daardoor gebruik ik veel meer post-its en heb ik een veel groter bord nodig. Ook gaan ze uit dat de student alleen deze planmethode moet gebruiken voor hun studie, maar ik heb natuurlijk ook duizend Koornbeurs en persoonlijke to-do’s. Het hielp heel erg om die ook op het bord te zetten, maar ik denk niet dat de meeste mensen een whiteboard hebben liggen van 100x120cm. Wat ik wel heb gedaan is mijn studie-taken een specifieke kleur post-it gegeven. Dan weet ik dat ik, als ik aan mijn studie wil werken, ik die voorrang moet geven.
Al met al is dit echt een hele nuttige module en kan ik hem aan iedereen aanraden.
Zelfmanagement voor studenten
Deze module was een beetje medium. Er worden een paar modellen gepresenteerd, zoals de leerstadia van Maslow en een cyclus van uitvoeren, evalueren, voornemen, plannen en weer uitvoeren. Het is natuurlijk fijn om te begrijpen waarom je gedrag is hoe het is, maar deze systemen geven je niet wat je nodig hebt om de stap te maken om het ook echt te verbeteren. De enige concrete tool die ze geven is tijd-schrijven. Dat wil zeggen: opschrijven hoe lang je denkt aan een tijd bezig te zijn en bijhouden hoe lang je er over doet. Dat werkt goed voor als je je taken als grote taken ziet, maar mijn ADHD brein heeft kleine stappen nodig. Elke stap als individuele taak opschrijven, bijhouden, vergelijken en dan weer opnieuw bekijken werkt te rommelig.
Deze module kan dus nuttig zijn als je een kleine push in de goede richting nodig hebt, maar ik zou het niet aanraden als je echt heel hard tegen je uitstelgedrag aanloopt.
Kamp jij met mentale klachten? Je bent niet alleen! De Koornbeurs is er voor je! Je kunt altijd naar een vertrouwenspersoon (Susan of Job) stappen, of naar een bestuurslid. Ook kun je bellen met 113. Deze site van de rijksoverheid bevat ook veel goeie informatie.