Freya’s Tattootalk

Hallo allemaal, welkom in mijn keuken. 

Redelijk recent is mij aangesproken om iets te schrijven voor Redakkie vanwege een sneu tekort aan artikelen (doe schrijven iedereen). Als secretaris van de Redakkie dacht ik “Oja das best logisch dat ik dat doe.” Dus, zoals ze dat zeggen, here we are. 

Echter, terwijl ik dit schrijf zit ik midden in m’n tentamens, en mijn creativiteit voelt een beetje als een put die niet alleen opgedroogd is, maar ook in de fik gezet. Ik dacht dus dat ik maar iets zou schrijven over een onderwerp waar ik eigenlijk sowieso nooit over uitgepraat raak: Tattoo’s. 

Mijn tattoo’s

De meeste van jullie zullen dit wel eens gehoord hebben sinds ik fysiek m’n bek niet kan houden over m’n tattoo’s dus hier is een korte samenvatting:

:

Toen ik een stuk of jong was werd mij wel eens gevraagd: “Als je een tattoo zou nemen wat zou je dan nemen” en gezien ik al mijn hele leven een loser ben was het antwoord meestal “I dunno iets met griekse mythen?”. Het idee werd pas permanent toen ik een moderne hertelling van het verhaal van Medusa hoorde, met een veel meer vrouwvriendelijke feministische twist. Ik dacht: griekse mythen + bad bitch energie + feminisme? Top tattoo. Dus dat resulteerde in deze babes

M’n eerste tattoo was dus een eerbetoon aan mijn jeugd en feminisme. M’n tweede tattoo is een rat met een mes.

Tattoo’s in het algemeen

Er is veel controversie over tattoo’s. Als iemand die duidelijk super goeie tattoo beslissingen heeft gemaakt so far zal ik mijn 100% correcte mening weergeven. Ik persoonlijk (schokker) vind dat je gewoon je lichaam moet volpleuren met plaatjes. We zijn zonder onze consent in een lichaam geboren waar wij buiten een aantal oppervlakkige dingen bar weinig over te zeggen hebben, het minste dat we kunnen doen is het decoreren met dingen waar we blij van worden. Wat ik ook een grappige vind is dat tattoo’s eigenlijk het enige in ons leven is wat permanent is waar we volledige controle over hebben (tenminste het enige leuke, je kan ook je arm eraf hakken das ook vrij permanent). Dit is niet te zeggen dat ik alle tattoo’s goede tattoo’s vind. Dit gaat niet zo zeer over mijn smaak als over Verstandige Levensbeslissingen. Ik stond laatst in de trein (kut NS ik kan nooit meer zitten) en zag daar een man met het woord “Gangsta” onder z’n oog. Toen dacht ik “Yikes”. Tattoo’s zijn een grote beslissing en iets waar je nooit meer vanaf komt zonder chirurgische ingrepen en lasers enzo, dus een goede voor jou kiezen waar je lang blij mee gaat zijn is heel belangrijk. Dit brengt me bij:

Freya’s guide voor een goede tattoo kiezen

Neem dit alles met een korrel zout, maar niet te zout. Mijn persoonlijke tactiek voor tattoo’s is: Als ik het een goed idee vind en ik vind het over 6 maanden nog een goed idee mag het op mn lichaam. Hiernaast heb ik een paar regels voor mezelf qua wat voor tattoo’s ik wil. De eerste is dat ik nooit een tattoo voor de grap ga zetten, dit lijken misschien sterke woorden voor iemand met een rat-met-een-mes-tattoo maar die tattoo betekent daadwerkelijk heel veel voor me. Humor is iets wat super veranderlijk is en iets wat nu grappig is niet dat misschien niet meer over 10 jaar. Verder is het belangrijk om na te denken over hoe een tattoo oud wordt, sommige tattoo’s staan erom bekend dat ze niet super lang meegaan, zoals vinger-tattoos, watercolour-tattoos of tattoo’s met hele dunne lijnen. Veel hiervan kan gefixt worden met touch-ups, maar dan moet je je daar wel van bewust zijn. Als laatste is het belangrijk om een goede artiest te kiezen. Je moet een artiest kiezen met een stijl die goed bij je past en bij het idee dat je hebt. Allebei mijn tattoo’s waren customs, dus had ik van tevoren geen idee hoe ze eruit zouden komen te zien en omdat ik een redelijk idee had van de stijl van de artiest had ik wel vertrouwen dat het mooi zou worden. Dit gaat iets minder op met flashes, omdat je dan gelijk weet wat je krijgt. 

Tot zover. Ik hoop dat jullie allemaal funky plaatjes op jezelf gaan zetten en jullie ouders daarmee teleur gaan stellen. Wees vrij.