Studentenraadverkiezingen: Wees van de partij!

Door Emma

Dag vriendjes en vriendinnetjes,

Als je regelmatig op campus komt, heb je ze vast al overal zien staan: die leuke bordjes langs de weg met leuzen als “Meer en betere studieplekken”, “Een zwembad op de campus”, en “Gezelligheid vóór 17:00”. Waar komen ze vandaan en wat moet je ermee? 

Het is weer tijd voor de studentenraadsverkiezingen! 10 en 11 mei kan je stemmen op kandidaten voor de Centrale Studentenraad en de raad van je studie. Klinkt belangrijk. Daarom ben ik hier om jou alles te vertellen over de studentenraadsverkiezingen; het heden, verleden en de toekomst. 

Wat doet de Studentenraad precies? Om de website van de TU maar even te quoten (want die zullen het vast het beste weten): “De Studentenraad adviseert het College van Bestuur over beslissingen die genomen moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan beslissingen over studiebegeleiding, regels en eisen die gelden voor studenten, werkplekken en andere studentenfaciliteiten. Daarnaast heeft de Studentenraad initiatiefrecht. Dit betekent dat de Studentenraad zelf ideeën ter verbetering van het onderwijs en studentenzaken kan aandragen en initiëren met behulp van medewerkers. Succesvolle voorbeelden hiervan zijn het mechanica- en wiskunde-loket in de UB en Collegerama.”

Elke maand vergadert de Studentenraad met de Vice-Rector Magnificus/Vice-President Education van het College van Bestuur. Deze vergaderingen zijn openbaar.

De geschiedenis

Het ontstaan van de studentenraad in Delft is eigenlijk best wel interessant. Vroegâh hadden studenten geen echte invloed op de besluitvorming in het hoger onderwijs. Niet alleen niet in Nederland, nergens in Europa. In de jaren ‘60 begon dit voor steeds meer onrust te zorgen onder de studenten, wat in mei 1968 ontspoorde in de Parijse Studentenrevolte (fun fact: Niet alleen studenten deden mee aan de studentenrevolte. Ook middelbare scholieren waren van de partij). Dit spoorde de Nederlandse studenten aan om óók in staking te gaan en te protesteren tegen het gebrek aan democratie. Hoewel de studenten van de universiteit in Tilburg als eerste overgingen op bezettingen van verschillende universiteitsgebouwen, vond het belangrijkste protest ongeveer een jaar later plaats. Op 16 mei 1969 besloten zo’n 500 studenten om het Maagdenhuis, het bestuursgebouw van de Universiteit van Amsterdam, te bezetten om te eisen dat alle universitaire beleidsstukken openbaar zouden worden gemaakt. Daarnaast eisten zij inspraak op alle niveaus van besluitvorming. 

In Nederland resulteerde al deze protesten uiteindelijk in De Wet op de Universitaire Bestuurshervorming (WUB) in 1970. “Volgens de WUB bestaat het bestuur van de universiteit/hogeschool uit de universiteits-/hogeschoolraad, als hoogste orgaan, en het college van bestuur. De Universiteitsraad (UR) heeft vooral een algemeen bestuurlijke taak; begroting, reglement en reglementswijzigingen vereisen ministeriële goedkeuring.”

Helaas bleek dit toch niet zo goed te werken, waardoor de onrust bleef heersen. Het College van Bestuur (CvB) kreeg in de loop van de jaren steeds meer macht door verscheidene aanpassingen in de WUB, wat resulteerde in veel onvrede tussen de UR, het CvB en verschillende Universiteitsraadfracties onderling. In 1997 trad De Wet Modernisering Universitaire Bestuursorganisatie (MUB) in. Hierdoor werd het CvB het bestuurlijke orgaan, bijgestaan door een Ondernemingsraad (medewerkers) en een Studentenraad (studenten). 

In de huidige tijd heeft de TU Delft als een van de weinige universiteiten in Nederland een volledige fulltime Studentenraad, beweert de TU op hun website.

Goed, dat is genoeg gelul over de geschiedenis. Misschien wordt het tijd om eens te praten over de partijen en hun kandidaten waar je 10 en 11 mei op kan stemmen. Ga stemmen. Stemmen is belangrijk. Dit is jouw studentenleven (vanuitgaande dat je op de TU studeert). 

De (geschiedenis van de) partijen

Misschien heb je het al gezien aan de prachtige campagnebordjes op campus, maar dit jaar is er een nieuwe partij van de partij (naast Lijst Bèta en ORAS): Dé Partij! 

Ik heb net een beetje gelogen. Omdat ik de geschiedenis gewoon heel interessant vind, is hier nog een korte samenvatting van alle partijen sinds de oprichting van de Studentenraad. ORAS is al sinds het begin der tijden actief in de studentenraad, al begonnen ze onder de naam SGC (Studenten Centrum Groep) als tegenhanger van AAG (Afdeling Actie Groep). Dit waren lange tijd de enige twee partijen, maar het is dit jaar “niet voor het eerst dat zich drie partijen melden voor de studentenraadsverkiezingen van de TU Delft. Dat gebeurde ook in 1999, toen Project Blauw ontstond na onvrede over de twee partijen die toen al jaren samen de studentenraad vormden: ORAS en AAG. Project Blauw kwam met een zetel in de Studentenraad, maar moest een jaar later stoppen wegens een gebrek aan opvolgers. In 2008 stopte AAG. Het Principe stond toen op, omdat de studenten erachter vonden dat er iets te kiezen moest zijn. Een jaar later verdween Het Principe en kwam AAG weer terug. In 2010 ging AAG definitief ter ziele. ORAS vormde toen alleen de studentenraad. Een jaar later meldde Lijst Bèta zich.”

Dit jaar kan je dus stemmen op ORAS, Lijst Bèta of Dé Partij. Spannend. Wat zijn hun standpunten allemaal en wat hebben ze tot nu toe bereikt?

Gezien de Studentenraad van de TU Delft bestaat uit tien studenten, zal ik van iedere partij alleen de eerste tien leden, hun slogans en eventuele doelen bespreken. Alle dertig voelt als overkill. 

ORAS

ORAS bestaat het langst van de drie partijen, dus het is logisch dat zij over de jaren heen het meeste hebben bereikt. De echte vraag is wat ORAS in de afgelopen jaren voor elkaar heeft gekregen voor de studenten.

Hiervoor een mooie afbeelding, want ORAS kan veel beter zelf vertellen wat ze hebben bereikt dan ik.

ORAS heeft de volgende kandidaten:

1. Maud Reinders

  • Slogan: “Ingenieur van wereldklasse”
  • Doelen
    • Internationale bekendheid en status behouden en verbeteren
    • Virtual Reality implementeren in het onderwijs
    • Alleen betalen per vak dat je volgt

2. Matthijs van Teeffelen

  • Slogan: “Tijd voor ontwikkeling”
  • Doelen
    • Erkenningscertificaten voor extra curriculaire activiteiten
    • Meer financiële compensatie en flexibeler onderwijs voor extra curriculaire activiteiten

3. Alexandra Schelling

  • Slogan: “Natuurlijk duurzaam!”
  • Doelen
    • Meer geld vrijmaken voor klimaat positieve gebouwen en renovaties
    • Klimaatneutraal printen op de gehele campus

4. Jelle Stap

  • Slogan: “Lekker in je vel”
  • Doelen
    • Studentenwelzijn en sociale veiligheid altijd als prioriteit
    • Geen wachttijden bij studentenpsychologen

5. Jozua Heule

  • Slogan: “Jouw perfecte campus”
  • Doelen
    • Een padelbaan op campus (is deze niet al recentelijk gebouwd op X?)

6. Tessa Hartog

  • Slogan: “Baas over eigen studie”
  • Doelen
    • Alleen betalen per vak dat je volgt

7. Madelon van Haften

  • Slogan: “Oost, west, Delft best”
  • Doelen
    • Kansen toegankelijk maken
    • Is de eerste kandidaat van ORAS die zegt zich ook in te zetten voor internationale studenten

8. Janneke Lombaers

  • Slogan: “Betalen-per-vak”

9. Sam van Haren

  • Slogan: “Padelbaan op de campus” (we vallen wel heel snel in herhaling)

10. Sietje Piebenga

  • Slogan: “Gratis menstruatieproducten overal op de campus”
    • Dit heeft ORAS vorig jaar al bereikt! Als het goed is, kan je terecht bij elk servicepunt op campus in noodgevallen.

In alle eerlijkheid was ik na de zesde kandidaat wel geneigd om te stoppen omdat men in herhaling bleef vallen, maar ik wil ergens ook alle doelen van de partijen benoemen, dus gaan we toch nog even verder met de lijst. Alleen kandidaten met nieuwe doelen zullen worden benoemd met hun slogan, omdat dit ook hun doel is. Praktisch.

11. Sander Kamminga

  • Slogan: “BSA verlaging naar 40 ECTS”

14. Eef Budding

  • Slogan: “Collegegeld vrijstelling voor bestuurders en Dreamteamers”

16. Daan Smulders

  • Slogan: “Permanente zachte knip”

18. Alex Remstedt

  • Slogan: “Gratis aantekeningenplatform zoals Studeersnel”

19. Veena Madhu

  • Slogan: “Openbaar vervoersvergoeding voor iedereen”

23. Max van Hugten

  • Slogan: “Minder deadlines”

24. Linde Bergink

  • Slogan: “Zwembad op campus”

27. Shirley Li

  • Slogan: “ChatGPT volledig omarmen”

Lijst Bèta

Lijst Bèta, hoewel in mijn hoofd nog altijd de nieuwe partij, is ondertussen al meer dan een decennium onderdeel van de Studentenraad in Delft. In die tijd hebben zij ook veel van hun doelen tot werkelijkheid gemaakt. 

Ook hiervoor zal ik gebruik maken van een afbeelding, gezien Lijst Bèta hun achievements veel beter kan omschrijven dan ik.

Lijst Bèta heeft dit jaar de volgende kandidaten:

1. Marlou Boerkamp

  • Slogan: “Innovatief onderwijs van topkwaliteit”
  • Doelen
    • Verbetering van struikelvakken met nieuwe onderwijstechnieken

2. Sam de Jong

  • Slogan: “Persoonlijke aandacht, ook als de TU groeit”

3. Per Schrijver

  • Slogan: “Duurzaamheid in alle facetten van de TU”
  • Doelen
    • TU CO2 neutraal in 2030

4. Albaraa Khalil

  • Slogan: “Een echte internationale universiteit, niet alleen in naam”
  • Doelen
    • Een taskforce opzetten om alle problemen omtrent taal te onderzoeken

5. Pravesha Ramsundersingh

  • Slogan: “Elke student hoort zich veilig te voelen op campus”
  • Doelen
    • Een centraal welzijnsloket voor vragen en klachten
    • Gepaste hulp bij grensoverschrijdende incidenten

6. Yasir Aydemir

  • Slogan: “Een diverse representatie in de studentenraad”
  • Doelen
    • Internationale raadsleden in de studentenraad
    • Openbare vergaderingen in het Engels

7. Sukriti Garg

  • Slogan: “Meer aandacht voor studentenwelzijn”
  • Doelen
    • Voldoende psychologen voor alle studenten

8. Oumaima Azuguag

  • Slogan: “Meer en betere studieplekken”

9. Ada Maria Precup

  • Slogan: “Een gemeenschap waar iedereen zich thuis voelt”
  • Doelen
    • D&I teams op elke faculteit
    • Colleges over interculturele communicatie

10. Anna Bazarova

  • Slogan: “Meer duurzaamheid in het onderwijs”

Om neutraal te blijven, zou ik hier eigenlijk alleen verder mogen gaan met de rest van de kandidaten en hun slogans, maar ik maak toch een uitzondering voor kandidaat nummer 13 van Lijst Bèta, want ik vind zijn doel duidelijker dan zijn slogan en ik ben een fan van het idee. 

13. Hugo von der Thüsen

  • Doel: Het creëren van ruimte voor soft skills en extra ontwikkeling in het curriculum, om studenten alle kansen te geven goed voorbereid de arbeidsmarkt op te gaan.

15. Stijn Blom

  • Slogan: “Meer chillruimtes voor gezelligheid op de campus”

16. Lars van Tol

  • Slogan: “Feedback geven waar gelijk iets mee gedaan wordt” 

19. Rutger Hering

  • Slogan: “Sterke kennisuitwisseling tussen universiteiten”

20. Tristan Oude Essink

  • Slogan: “Betere afstudeerbegeleiding”

23. Chiel van Baardwijk

  • Slogan: “Een goede introductieperiode voor elke student!”

24. Mick Sikkens

  • Doel: In plaats van expliciet vragen om vegetarisch eten, wordt vegetarisch de standaard

26. Britt Mesman

  • Slogan: “Adobe en Grammerly voor studenten aanbieden”

Dé Partij

Dé Partij. Hier heb ik toch zo naar uitgekeken. Voor ik begon met het schrijven van dit artikel, dacht ik eigenlijk dat Dé Partij een meme was. Niet serieus te nemen. Echter moet ik toegeven dat het verfrissend is om de visie te lezen van studenten die verandering willen brengen en zich inzetten voor iets waar zij zelf heel erg voor staan, in plaats van dezelfde tekst te lezen als vorig jaar in de verkiezingscampagne. Het houdt de TU en de andere twee partijen ook scherp. Hopelijk.

1. Koos Meesters

  • Slogan: “Mijn studie haal ik toch niet nominaal, maak de campus weer sociaal”.
  • Doelen
  • Een woonplaats voor iedere student; studentenhuizen in plaats van studio’s
  • Afschaffen van het nieuwe alcoholbeleid

2. Jorrit Greep

  • Slogan: “Een student die aan een broodje bal smikkelt, het is toch allemaal niet zo ingewikkeld?”
  • Doelen
  • Broodje bal terug in X-cafe (en alsjeblieft ook tosti’s met ham in het weekend?)
  • Afschaffen van het nieuwe alcoholbeleid

3. Florent Appert

  • Slogan: “Volle bak voor meer onderdak!”
  • Doelen
    • Een woonplaats voor iedere student; studentenhuizen in plaats van studio’s

En nu?

Ja. Goede vraag. Ik ben hier niet om jullie stem te beïnvloeden. Ik ben hier alleen om jullie (en mezelf) aan te moedigen om daadwerkelijk te stemmen nadat je je een beetje hebt ingelezen. Het is makkelijk om te denken “ORAS, zij bestaan al lang en hebben dingen voor elkaar gekregen, ik stem wel gewoon op hun lijsttrekker”, of “Huh, ik ken deze persoon van Lijst Bèta vaag via mijn studie, die krijgt mijn stem” of “Ha, meme partij, let’s go!” maar daar help je jezelf en de toekomstige studenten niet mee. Nu begrijp ik het ook volledig dat je geen zin hebt om 63 kandidaten te onderzoeken, laat staan je dan ook nog eens in te moeten lezen voor de raad van je studie, dus ik hoop dat deze samenvatting van kandidaten een beetje helpt.

Van 8:00 10 mei tot 17:00 11 mei! Ga stemmen! https://stem.tudelft.nl/election!