Welkom bij de eerste smaaktest van de saus-sommelier. Vandaag heb ik het op me genomen om één van de meest veelzijdige sauzen te proeven: curry. Ik heb een ranglijst gemaakt van de verschillende curry’s aanwezig in uw lokale Albert Heijn. Hier zijn ze allemaal op een rijtje: Hela Curry Kruidenketchup, Remia Curry saus, Oliehoorn Curry, Heinz Curry Gewürz en Zeisner Curry Ketchup. Uit deze sauzen heb ik een ranglijst gemaakt van de slechtste tot de beste curry. Ben je er klaar voor? Daar gaan we!
5. Zeisner Curry Ketchup
Ik had nog nooit eerder van dit merk gehoord, en dat is maar goed ook. Het etiket ziet er zeer karig uit, alsof het een goedkoop namaaksel is van Chef Boyardee. De smaak is ook niet veel beter; deze curry smaakt teveel naar tomatensaus om een lekkere curry te zijn.
4. Heinz Curry Gewürz
Zoals de rest van de sauzen van Heinz, bevat deze curry erg veel suiker. Dit zorgt ervoor dat de eter bijna spontaan diabetes krijgt bij het consumeren van de saus. Dit suikergehalte leidt af van het eten waar de saus bij genuttigd wordt, waardoor deze saus niet goed in de smaak valt.
3. Oliehoorn Curry
De curry ketchup van Oliehoorn valt vies tegen. Net als de curry van Heinz is deze saus veel te zoet, maar hij is ook veel te pittig. Deze combinatie zorgt ervoor dat deze saus veel te opvallend is, terwijl een ideale curry meer een subtiele toevoeging brengt aan je eten.
2. Remia Curry
In een spannende race belandt de Remia Curry op de tweede plaats. Deze saus is bijna perfect: subtiel, niet te zoet, en licht van smaak. Het enige wat deze saus van de eerste plaats houdt is de pittigheid. Deze saus is helaas net iets te pittig, dus komt deze saus op de tweede plaats.
1. Hela Curry
Deze saus is alles: subtiel, zoet en pittig. Subtiel genoeg om nog de smaak van het eten door te laten schemeren. Zoet genoeg om de smaak aan te wakkeren. Pittig genoeg om wat hitte te brengen, zonder af te leiden van de smaak. De perfecte saus voor alles.