Wat valt er te kiezen op 15 maart in het waterschap?

Je ontkomt er bijna niet aan. Er staan enorme jetzerborden langs de weg, Rondje Binnenhof heeft het erover en misschien ben je zelfs al geconfronteerd met een dappere ‘weetualwatugaatstemmen’-flyeraar. Het is weer zo ver, we gaan naar de stembus! In vier artikelen ga ik jullie vertellen waarom je moet stemmen, waarvoor we eigenlijk stemmen en wat er allemaal te kiezen valt. Veel plezier!

Door Suusch

Misschien wist je dit al, maar ik ben zelf dus verkiesbaar voor de Partij voor de Dieren. Ja echt! Ook ultra oude lul Bart Simon is verkiesbaar, hij is de lijsttrekker namens onze partij.

Nu wil ik dit niet een promopraatje voor m’n eigen partij maken (ook al lijkt me dat best wel leuk), dat is niet helemaal eerlijk aangezien we volgens mij geen andere actieve WS-ers in de Koornbeurs hebben. Wat ik dus hier ga doen is een overzicht geven van de deelnemende partijen, wat me aan hen is opgevallen de afgelopen vier jaar en een algemeen stemadvies geven.

Allereerst: er is iemand op wie je niet stemt, dat is de dijkgraaf, zegmaar de voorzitter van de ‘raad’ van het waterschap. Maakt ook niet zo heel veel uit, hij heeft toch geen stemrecht. De huidige dijkgraaf is Piet Hein Daverveldt. Hij noemde zichzelf laatst een boomer. Hij heeft een tering groot potlood. Hij is best een toffe peer.

Nu een lijstje met alle partijen!


PvdDIt me. Wat wil je meer weten? De enige partij die altijd opkomt voor de belangen van dieren en ze niet allemaal zomaar wil afknallen. (Daar zijn we wel een beetje uniek in zegmaar.)
AWPDe Algemene Waterschapspartij. Ze dwepen altijd met hun slogan ‘niet politiek wel deskundig’ maar laat je daar niet door inpakken. Ze zijn net zo politiek als de rest. Sommigen zijn ook wel deskundig gelukkig.
VVDVVD gonna VVD. Ze waren vorige periode echt enorm groot (5 zetels tegen maximaal 3 voor alle andere partijen), ik denk omdat veel glastuinbouwers graag op ze stemmen. Met sommigen van hen valt daadwerkelijk nog wel te praten ook, en een van hen ging zorgen dat ik vegan beschuit met muisjes had toen hij trakteerde, dat was leuk.
WNWater natuurlijk is een interessante partij. Ze worden gesteund door GroenLinks en D66 hoewel beide partijen 0 vermelding van ze maken op hun website. Alleen op de WN-website zelf zie je dat ze ambassadeurs hebben van deze partijen, en daarnaast valt het natuurlijk op dat ze allebei niet apart meedoen. Verder: toffe partij, heel kundig, vond hun hoogheemraad (de ‘wethouder’) wel een beetje op de hand van de VVD, dat was niet zo nice.
PvdAPvdA op waterschapsniveau is dus verrassend groen, dat is leuk. Ik ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren bij een eventuele fusie, of ze dan ook WN gaan steunen. Het zijn in elk geval capabele mensen met oog voor klimaatbeleid en natuur.
50PlusNog steeds! In de rollercoaster waar deze partij afgelopen jaren in zat is het fractielid voor 50Plus altijd trouw gebleven. Hoewel deze mensen als individuen best OK zijn hebben ze ook echt heftige boomer-energie, tot “dat mag je zeker ook niet meer zeggen” (letterlijk in een zaal met tientallen luisterende mensen) aan toe.
CU/ SGPPvdA/GL komt net kijken in gecombineerdelijstenland maar CU/ SGP doet dat dus al tijden. Ze hebben nu 1 zetel dus dat zal wel verklaren. Slaagt er altijd in om vergaderingen nog even een kwartiertje te rekken met een ingekomen stuk waar niemand een mening over heeft.
 —- Nu komen we bij de nieuwe partijen, dus die nu nog geen zetel hebben. —-
GOUDHun verkiezingsprogramma bevat weinig wat er niet ook bij andere partijen te vinden is. Verder lijkt het dat ze de waterschappen willen opheffen. Ben benieuwd!
JA21Ik zag deze man op de stellingenconferentie. Echt een engnek. Verder veel typische rechtse stokpaardjes in hun programma, klimaatbeleid stom, boeren goed, etc. Wel echt grappig dat ze bijvoorbeeld ‘alleen kerntaken bij het waterschap willen leggen’ maar ook een zinnetje ‘biodiversiteit bevorderen’ hebben. Niet zo consistent helaas.
BBBAh, de BBB, wie kent ze niet. De lijsttrekker van BBB Delfland zat eerst in de geborgde fractie van de boeren. Wel vriendelijk dat ze haar een nieuw baantje hebben aangeboden. Grappig detail: bij de meeste partijen wordt het programma democratisch vastgesteld door de hele partij, bij de BBB lijkt het alsof elke (beoogde) fractie er apart een heeft geschreven.
BVNLHun verkiezingsprogramma is zo generiek als het maar kan en Richard de Mos is kandidaat lijsttrekker. Oja, en ze deelden als campagnestunt honderden flesjes water uit. Ik wil geen stemadvies geven maar stem alsjeblieft in godsnaam niet op Richard de Mos.  

Deze partijen zijn dus verkiesbaar voor de 26 burgerzetels die er te verdelen zijn. (Want, weet je nog, er waren er ook 4 geborgd voor natuurbeheerders en de boeren.) Meer informatie vind je op de Delfland website inclusief linkjes naar partijprogramma’s enzo. Er staat ook een lijst op met alle verkiesbare kandidaten inclusief woonplaatsen. En natuurlijk de kieswijzer.

Als ik nog een algemeen stemadvies zou moeten geven: stem alsjeblieft op een jong persoon. En met jong bedoel ik onder de 40. Het waterschap zit vol met boomers met tijd en geld teveel, waardoor het vaak een hobbyprojectje voor pensionado’s wordt. Dan krijg je bijvoorbeeld dat iemand hartstochtelijk pleit voor het vergunnen van steigers bij nieuwbouwwoningen, want “die bewoners zitten al zo lang in onzekerheid”. Ofwel: die mensen strijden voor burgers wiens grootste probleem is dat ze misschien geen bootje bij hun huis kunnen aanleggen. Als je op een vrouw wil stemmen zou ik dat ook nice vinden, al is het aandeel vrouwen nu al best OK. Wat mensen van kleur betreft, die moet je helemaal met een lampje zoeken, dus daarvan moet je zelf maar bedenken of je je daaraan wilt wagen.

Nu ga ik je zeker niet vertellen wat je moet stemmen, al vind ik het natuurlijk super leuk als je op mij stemt. Waar het mij om gaat is dat je gaat stemmen. De opkomst voor de PS/WS verkiezingen is al zo laag, en dan is die ook nog voornamelijk oud en wit (wat misschien de representatie verklaart). Dus hup, ga gewoon, kleine moeite en het is nog leuk ook. Zoek bijvoorbeeld een mooi stemlokaal op een locatie waar je anders niet binnen mag, zoals het Stadhuis, de Nieuwe kerk of het Gemeenlandshuis (van Delfland). Of gewoon bij EWI of de Aula (maar wel buiten de lunchpauze anders staat het daar helemaal vol). Ik hoop dat je iets gehad hebt aan deze stukjes! Je mag me altijd appen of aanspreken als je nog een vraag hebt, ik beantwoord ze graag. Dankjewel voor het lezen!


Dit was het laatste deel in de Redâkkieserie over de verkiezingen van 15 maart. Hopelijk hebben jullie genoten en zijn jullie goed geïnformeerd! Ga allemaal stemmen! – Mats