Obscure muziekproeverij met de Saus

Sachin Umans

Goedendag lieve luitjes,

Ik zit op het moment een beetje verveeld te wachten op een loodgieter die zoals gebruikelijk een interval van 6 uur heeft gegeven waarin hij langs gaat komen. Toevallig heb ik ook net een hele leuke nieuwe band ontdekt, wat mij op het idee bracht om weer eens een redâkkie artikeltje te schrijven. Zoals jullie weten presenteer ik mij soms als DJ Sausman en dan draai ik vaak ook flauwe hitjes en vage Nederlandse muziek. In mijn vrije tijd luister ik die stijl eigenlijk maar heel af en toe, vaak luister ik nog veel vagere muziek waar je niet echt op kan dansen helaas. Ik vind het een groot gemis dat niet meer mensen deze haute cuisine selectie aan deuntjes kent. Daarom ga ik via dit artikel mijn kennis verspreiden over de beste deuntjes en grofste tyfusherrie die ik ken!

Deze lijst gaat als volgt werken: ik ga vooral bands en artiesten aanraden, maar voor de klikgragen onder ons voeg ik ook een representatief nummer en hyperlinkje toe. Daarna volgt een beschrijving en mijn uitermate professionele mening over deze bands. Het advies is ook om via oortjes of koptelefoon te luisteren, de bas die uit je laptop speakers komt is slapper dan de aankomende rijksbegroting. Zit je er klaar voor? We gaan van op volgorde van minst naar meest raar!

1. Too Many Zooz – Nasty Apple

Deze heb ik vanochtend dus ontdekt en wat een absolute bangers maken deze gasten. Mijn beste beschrijving is dat het een kleine brassband is, maar ze spelen funky house-achtige dingen én de nummers hebben vaak een EDM-stijl opbouw. Ik wist niet dat je die geluiden uit een bariton saxofoon kon halen. Meeste nummers hebben geen tekst, dus heerlijke achtergrondmuziek.

2. Danger Dan – Das is alles von der Kunstfreiheit gedeckt

Tja de eerste Duitser meteen al. Om een of andere reden ga ik erg goed op Duitse muziek, ik denk dat het komt doordat ik de tekst niet daadwerkelijk kan verstaan en het me daarom niet afleid van mijn werk. Nu over de daadwerkelijke muziek: Danger Dan is een pop rapper en zijn muziek is wel prima. Maar wat krijg je wanneer een rapper een chanson-achtig album schrijft? Het album van het aangerade nummer! Ik weet niet wat het precies is, maar het geeft een soortvan brutaal ondertoontje aan de muziek van vroegâh.

3. Typhoon – Hemel Valt / Zandloper

Nederlandse rap wordt over het algemeen gemaakt door achterlijke poepstampers wiens namen beginnen met “Lil’.” Typhoon bewijst dat Nederrap niet in den beginselen gedoemd is en het het zeker waard is om te luisteren. Ik kon niet kiezen tussen de twee nummers dus jullie krijgen ze allebei. Zijn nummers vertellen vaak een daadwerkelijk verhaal over hem en zijn leven en zijn niet gericht op het ego zoals we dat van rap in welke taal dan ook gewend zijn. 

4. Kraftklub – Mein Leben / Eure Mädchen

Credits naar Wietse, hij heeft mij vooral via Kraftklub naar de Duitse muziek gelokt tijdens het Ronde Tafel bestuur (‘vo). Ik heb werkelijk waar geen idee hoe bekend of populair Kraftclub is, maar ze maken wel erg fijne rock. Verder heb ik er ook niet heel veel over te zeggen eigenlijk, probeer ze uit.

5. Subcarpati – Bună dimineaţa / Rău Necesar

De derde taal in de lijst! Dankzij mijn vriendins liefde voor rare geluidjes, ben ik in aanraking gekomen met deze Roemeense underground band. Ik versta er nog steeds geen snars van, maar goed ga ik er wel op. Het is grimmig, met precies genoeg contrasterende boventonen om het continu interessant te houden.

6. Das Lumpenpack – Ford Fiesta

Deze band vormt de overgang van obscure goede bands naar echt rare, maar ook goede bands. Hierna komen de rare instrumenten, maar deze Duitse band doet prima gekke nummertjes schrijven zonder. Gewoon fijn om naar te luisteren eigenlijk, zo simpel is het.

7. The Sidh – Iridium

Doedelzak is van oudsher een luid instrument wat vaak werd ingezet als marcheer- en krijgsmuziek. Nu moet je je even voorstellen wat je met een elektrische doedelzak kan. The Sidh hebben er hun iconisch geluid mee gevormd en man wat klinkt het goed. Ben je die saaie getokkelde snaarinstrumenten wel even zat, probeer dan vooral deze upbeat EDM-achtige muziek!

8. LOOK MUM NO COMPUTER – Supreme

Deze man zijn instrument is een gigantische kist volgestouwd met analoge elektronica. Toongeneratoren en filters zijn zijn gereedschappen en hij gebruikt ze om zijn eigen nummers te maken. Het nummer dat ik hier aanraad is echter een cover, maar het geeft fantastisch weer hoe zijn gure stijl eruit ziet. Zijn eigen muziek is een fantastisch ritmische kakafonie met melodieën uit onverwachtse hoeken.

9. Mezerg – Twins / Piano

Als je mij vraagt naar mijn definitie van een Artiest, zal mijn antwoord deze Fransoos zijn. Er zijn creatieve mensen die hun creativiteit fantastisch uit kunnen drukken en wat ze maken, vind ik fantastisch. Maar hoe je het ook wendt of keert, de meeste artiesten proberen hun interessante opvattingen of wereldbeelden te communiceren en proberen je mee te nemen in hun hoofd. Mezerg daarentegen is minder dan dat, in mijn opzicht is hij onbetwistbaar creatief en niets meer. In de twee nummers die ik aanraad is de eerste Twins. Hij speelt in dit nummer een pianoduet met zichzelf, maar een van de twee wordt achterstevoren afgespeeld. In het tweede nummer Piano, speelt hij op een piano zonder de toetsen aan te raken en gebruikt hij een kettingzaag. Heb je verder ooit iemand een mandarijn of watermeloen als elektrisch instrument zien gebruiken? Deze guy doet het. Bovendien speelt hij in een gemiddeld nummer van hem 7 (zeven) instrumenten tegelijk: 4 voetpedalen, 2 synths, en een theremin. Theremin is geil man.

10. Clamavi De Profundis – Far over the Misty Mountains Cold (Ultimate Edition)

Ja fuck it ik ben een nerd. Dit is een familie die een koor hebben gevormd en ze zingen veel Lord of the Rings en andere fantasy nummers. Klinkt zó goed.

11. Punk goes Pop

Oei geen band maar een lijst. Ach ja, punk covers van popnummers, in de kluszomer van 2021 helemaal stukgespeeld.

12. Best of Classical Remixes

Verdomme, blijf ik toch mijn eigen regels breken. Remixes en elektronische covers van klassieke muziek. Super dom, super fijn.

13. Lucky Fonz III – Linde met een E

JA, we zijn aangekomen bij de kutte Nederlands nummers! Lucky Fonz is nog acceptabel, de muziek is lache, maar de absurde teksten zijn zeer amusant. Nummers als ‘Seks is leuk’ en ‘Toedeloe’ zijn gewoon grappig om naar te luisteren. Het goede aan Lucky Fonz is dat ondanks de gekke teksten, hij wel erg herkenbare gevoelens aanspreekt. Nummers als ‘Zeilmeisje’ of ‘Jongens’ vertellen toch wel over bepaalde emoties. 

14. Elmer – Je vader

Dit gaat nergens meer over. Schokerend. Wie bedenkt dit. Wel goede beat.

15. Volviers – Ik zit aan de Bier / Ik neuk je hele Stamboom met m’n Boomstam

Onbegrensd grof. Stel je voor dat alle maatschappelijk gestelde waardes niet bestaan, schaamte is een onbekende emotie, en je kan dingen onbestraft op het internet gooien. Dan krijg je dingen als dit. Het is zo fout dat het intrigeert.

16. Ron van Zalmsaus – Met z’n drieën

Soms zit je moe in de auto terug uit Friesland na een weekendje zeilen en dan moet je wa-JA WIJ ZIJN MET Z’N DRIEËN, WIJ ZIJN LEKKER MET Z’N DRIEËN

Wat een fucking koortsdroom.

Quickfire ronde, minder zeiken meer luisteren:

Iguana Death Cult – Tuesday’s Lament | Verrassend leuke Rotterdamse rockband

SKÁLD – Grótti | Viking muziek

Fokko – Ktll | Nederpunk, teringgrappig

Trailerpark – Selbstbefriedigung | Duitse shit, slaat nergens op

Team Scheisse – Schmetterling | ICH BIN EIN FUCKING SCHMETTERLING

Fort Minor | Rapper van Linkin’ Park heeft hiphop gemaakt

Crystal Fighters – Plage | Hele chille pop

Orelsan – Basique | Franse rap

Rammstein – XXI Klavier | Rammstein piano album, wat wil je nog meer?


De loodgieter is er nog steeds niet.

Geef een reactie