Hoe moet je stemmen in de Nederlandse Tweede Kamerverkiezingen? [NL]

door Per van der Klauw

Hallo lieve leden, op 29 Oktober zal het weer tijd zijn voor een nieuwe ronde stemmen voor
de Tweede Kamer van het Koninkrijk der Nederlanden! Dit zal voor sommigen de eerste
keer zijn dat je je stem mag uitbrengen! Voor de rest (oftewel iedereen die 20 jaar of ouder
is) zal het zeer waarschijnlijk niet de eerste keer zijn. Om deze reden schrijf ik dit artikel als
opfrisser van de stemprocedure en hoe deze in elkaar steekt.

Heel belangrijk voordat we beginnen!! Ik zal mijn best doen om onpartijdig te zijn in
dit artikel, dus ik zal er niet op in gaan op welke partij je zou moeten stemmen. Dit is
iets wat je zelf moet besluiten. Het is altijd mogelijk om mij te vragen welke aanpak ik
hierin heb, maar ik ga jullie niet een bepaalde persoon of partij opleggen om op te
stemmen.

Bij deze rond ik de introductie af en zal ik beginnen met de eerste stap:

1. Hoe weet ik of ik stemgeredigde ben?

Op de website van de Rijksoverheid staan drie voorwaarden waaraan je moet voldoen om te
kunnen stemmen.
– Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben
– Je moet op de dag van de verkiezing minimaal 18 jaar oud zijn
– Je moet niet uitgesloten zijn van het kiesrecht
De laatste kan pas na uitspraak van een rechter. Als je niet weet of je bent uitgesloten, dan
ben je dit zeer waarschijnlijk niet.

Jammer genoeg is het zo dat mensen van Aruba, Curaçao en Sint Maarten pas kiesrecht
hebben als zij minimaal 10 jaar in Nederland hebben gewoond.

2. De Stempas

Dit stukje papier zal je ontvangen op de plek waar je ingeschreven staat. Het zal met de post
bezorgd worden, dus zorg ervoor dat je huidige adres in orde is zodat je je stempas werkelijk
kan ontvangen. Zorg ervoor dat je dit echt op tijd doet, aangezien je minimaal 2 weken van
tevoren je stempas binnen zal krijgen.

3. De dag zelf

Wanneer de dag er eindelijk is, mag je gaan stemmen. Zorg ervoor dat je wel een paspoort
of identiteitsbewijs bij je hebt, je mag namelijk niet stemmen zonder identiteitsbewijs. Je
hoeft je niet te stressen als je identiteitsbewijs voor die dag afloopt aangezien je
identiteitsbewijs maximaal 5 jaar ongeldig mag zijn. Op de dag zelf zal de Kritiki groepjes
organiseren zodat je met je vrienden kan stemmen!!

4. Niet mogelijk om te stemmen en volmachten

In het geval dat je niet kan stemmen vanwege verscheidene zaken dan kan je iemand
machtigen om voor jou te stemmen. Dit persoon moet wel binnen dezelfde gemeente als jou
ingeschreven staan. Hiervoor kan je de achterkant van de stempas gebruiken om dit uit te
voeren. Als deze persoon gaat stemmen dan hebben ze ook een kopie van je
identiteitsbewijs nodig, zelfs een recente foto van je identiteitsbewijs is hiervoor geldig. Als
laatste is het belangrijk om iemand te kiezen die je vertrouwt om in jouw naam te stemmen.

Als laatste in dit stukje heb ik sip nieuws voor Koornbeursers die niet in Delft ingeschreven
staan. Wetmatig moet je in je eigen gemeente stemmen (zelfs voor landelijke verkiezingen),
dus zal je dat daar moeten doen. Nu is het wel zo dat er twee mogelijkheden zijn hiervoor.
Ten eerste zullen alle grote stations een stemlokaal hebben waar je tijdens het pendelen kan
stemmen.

Verder is het ook mogelijk om aan te vragen bij de gemeente of je in een andere gemeente
kan stemmen omdat je daar jouw dagbesteding hebt, waardoor je niet kan stemmen in je
thuisgemeente.

5. Aangekomen bij het stembureau

Je hebt eindelijk alles op orde en je mag stemmen! Nu heb je nog meer mogelijkheden met
wat je wilt doen met je stem.

5.1 Niet stemmen

Je staat voor het stembureau, maar toch heb je er opeens geen zin meer in. Je draait om,
loopt weg en gaat iets leukers doen. Dan wordt je stem niet geteld aangezien je nooit hebt
gestemd.

5.2 Gewoon stemmen

Je hebt een, naar eigen idee, adequate hoeveelheid onderzoek gedaan. Je stemt volgens je
eigen overtuigingen of je stemt tactisch. Hier mag je zelf kiezen hoe je dit aanpakt. Je stem
wordt (mits je alles goed hebt ingevuld) geteld! Deze stem gaat nu naar de partij waar je
voor hebt gestemd, lekkah bezag!!

5.3 Blanco stemmen

Je kan op komen dagen, het stemformulier krijgen en dan niets invullen. Deze stem is
geldig, maar niet op de manier van een normale stem. Deze stem gaat niet naar de
kiesdrempel waarmee politici worden verkozen, maar wel naar het opkomstgetal. Dit type
stem kan je uitbrengen als je wilt laten zien dat je gedreven bent om te stemmen, maar dat
je het niet eens bent met de verkiesbare partijen of dat je het niet eens bent met het
stemproces, aangezien een hoog opkomst getal met een kleine stem hoeveelheid laat zien
dat je verkiezing eigenlijk weinig waard is.

5.4 Ah kut, je hebt het verpest

Wat gebeurt er als je perongeluk het verkeerde vakje hebt ingevuld, of je hebt twee vakjes in
gekleurd? Dan kan je naar de persoon die de stemformulieren uitgeeft en vertellen wat je
hebt gedaan. Ze produceren heel veel stemformulieren, dus kan je vragen om een nieuwe.
Je oude stemformulier wordt hierbij wel ingenomen om fraude te voorkomen.

En nu heb je je burgelijke plicht vervuld, gefelicteerd!!