Vrijdag, artikeldag. Na wat dissjes in Zout over de Redâkkie en een gebrek aan artikel voor vandaag, ga ik het maar eens proberen. Eerste artikel onder mijn naam, pôah. Wees voorbereid, dit is erg snel in elkaar gebeund.
Laatst werd mij, half grappend, half serieus, gevraagd wat nou eigenlijk het doel van de Redâkkie is. In mijn enigszins beschonken staat flapte ik er “TO PRESERVE KOORNBEURS CULTURE” uit. Daar was het antwoord. Ik wist eigenlijk in het jaar dat ik de Redâkkie voorzit eigenlijk niet beter dan dat onze artikelen louter voor vermaak waren. Maar laten we het eens over de (beschonken) boeg gooien en de waan van de dag (of beter de waan van de woensdag) vastleggen in een artikel.
Nee, ik ga niet weer de discussie openen, geen zorgen. Als je er was (of over een tijdje de notulen leest), weet je precies waar ik stond m.b.t. het meest controversiële puntje. Waar ik het wel over wil hebben, is democratie in de Koornbeurs. Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn als je me eens op een LV hebt gezien, maar ik vind LV’s oprecht leuk. Ik merk dat ik daar een van de weinigen in ben, maar daar kan ik weinig aan doen. Ik kan wel klagen. En klagen is leuk.
Waar wil ik over klagen? De afwezigheid van zo veel leden. De vereniging is de afgelopen jaren flink gegroeid en lijkt goed hersteld te zijn van corona. Dit zie je echter niet terug als je kijkt naar het aantal aanwezigen op LV’s. Ik snap het ergens wel, ze kunnen lang duren en de puntjes zijn zelden leuk, maar het frustreert wel. Om te mogen vergaderen, moet minimaal 10% van de leden (op dit moment 27) vertegenwoordigd zijn. Nou ging dat afgelopen woensdag aanvankelijk prima, maar tegen middernacht aan zaten we of net op of net boven dat getal. En daar snap ik dan weinig van.
Ik denk dat ieder lid het wel met me eens is dat de Koornbeurs een geweldige plek is. Maar hoe willen we het geweldig houden, als er niet genoeg mensen betrokken zijn in de besluitvorming? Het leek er woensdag eventjes op dat de bierprijsverhoging er snel doorheen gehamerd zou worden en met de aanschaf van monitors voor de Techkie is dat zelfs gebeurd. Begrijp me niet verkeerd, ik gun het ze van harte, maar snel hameren zonder dat iedereen hun zegje heeft kunnen doen, doet afbraak aan de waarde van de LV.
Ik wil de lezers van dit artikel (woordensoepje?) aanmoedigen te heroverwegen wat ze wel of niet naar de LV brengt en vragen om in de comments (Die bestaan! Kijk beneden!) achter te laten hoe er meer mensen aanwezig zouden kunnen zijn op een LV. Want ik weet het niet. Hopelijk weten we het in de toekomst wel.
Kijk aan, artikel iedere week.
Mats