Documentaires die je tijd waard zijn

Vanwege de erbarmelijke toestand van mijn algemene ontwikkeling, besloot ik op een dag meer documentaires te kijken. Ik ontdekte tot mijn grote verbazing dat sommige documentaires best de moeite waard zijn. Speciaal voor jullie trouwe lezers heb ik een selectie van mijn favorieten gemaakt. Deze documentaires zijn voornamelijk gekozen op basis van kijkervaring en niet op hoeveelheid nuttige informatie.

Grey Gardens

Deze klassieke cultfilm volgt de excentrieke Edith “Big Edie” Bouvier Beale en dochter Edith “Little Edie” Bouvier Beale (Tante en nicht van Jacqueline Kennedy). De film laat de vervallen glorie zien van twee opvallende vrouwen die ooit bij de “high society” hoorden, maar nu in armoede en onbekendheid leven. Ondanks hun omstandigheden, gaan ze vol energie door met op elkaar vitten, mode ontwerpen, mannen aan de haak slaan en filosoferen over het leven. De film staat in zijn geheel op YouTube.

Crumb

Deze deprimerende maar meeslepende documentaire volgt het leven van bekende striptekenaar Robert Crumb en zijn familie. Crumb is een lange slungel met een obsessie voor dikke vrouwen, en tekent vunzige en aanstootgevende strips. De film toont de vreemde, dysfunctionele familie waarin hij is opgegroeid, en hoe Robert door zijn kunst los breekt uit die omgeving. Ook voor mensen (zoals ik) die helemaal niks hebben met comics, is deze film ontroerend en indrukwekkend.

The Act of Killing

The Act of Killing gaat over de massamoorden in Indonesië in 1965 en 1966. In deze periode vermoordde het Indonesische regime ongeveer 1 miljoen mensen die verdacht werden van communisme. Ook de Amerikanen waren hierbij betrokken, iets waar ze op de dag van vandaag niet voor uit zijn gekomen. Deze documentaire volgt de charmante Anwar Congo, die voor de regering werkte en honderden mensen martelde en vermoordde. De makers van de documentaire vragen hem om zelf een film te maken over die tijd. Het resultaat is een groteske musical vol geweld, kleurrijke kostuums en hula-danseressen. Deze indrukwekkende documentaire won prijzen op internationale festivals en is alom geprezen. Zoals je waarschijnlijk wel kunt opmaken uit de beschrijving, is deze film vrij heftig.

Capturing the Friedmans

Een op het eerste gezicht perfect gezin heeft het allemaal: een hechte band, een gezellige vader en een zorgzame moeder. Toch verbergt deze familie een duister geheim. De hele wijk wordt opgeschud wanneer vader een zoon opeens worden gearresteerd. Deze documentaire laat zien hoe een keurig gezin verscheurd wordt door verschrikkelijke verdenkingen. Het laat vele vragen onbeantwoord waardoor de film nog dagenlang door je hoofd zal spoken.

Paris is Burning

Als je van de netflixserie “Pose” houdt, zal deze film zeker in de smaak vallen. Maar waar Pose fictie is, is dit “the real deal”. De film laat de “ball scene” van New York eind jaren tachtig zien. Tijdens een “ball” worden er spectaculaire wedstrijden georganiseerd met drag queens, dansers en nog veel meer. De documentaire wisselt beelden van de competities af met interviews van mensen in de scene. Vele van hen leven in armoede en onderdrukking, en kunnen tijdens deze “balls” al hun zorgen loslaten. Deze ontroerende documentaire heeft ondertussen een cultstatus en is een must-see!

Être et avoir

Deze prachtige film volgt een basisschoolklas op het platteland van Frankrijk. Aan het hoofd van de klas staat leraar Georges Lopez, die met veel liefde en overgave zijn klas leidt. Lopez heeft zijn hele leven gewijd aan zijn beroep als leraar, en heeft alles voor zijn leerlingen over. Het verhaal klinkt misschien niet heel boeiend, maar de sfeer van de film is wat hem zo sterk maakt. De soundtrack is ook erg mooi.

Salesman

Een documentaire uit de jaren 60 over vier mannen die de V.S. doorkruisen om Bijbels te verkopen. Deze geslepen verkopers zijn charmant, grappig en hebben altijd een goed praatje klaar. Desondanks lukt het ze nauwelijks om bijbels te verkopen, en staat er ook grote druk op ze om te presteren. Het belangrijkste personage is Paul Brennan, een goedgebekt mannetje dat steeds gefrustreerder wordt door zijn zinloze bestaan. Deze sfeervolle film is een unieke inkijk in het Amerika van de jaren 60.

The Decline of Western Civilization

Deze ruige documentaire-trilogie beschrijft de jeugdcultuur van Los Angeles in de jaren 80. Deel I gaat over de underground punk scene en volgt de energieke en agressieve bands die daar rondliepen. Deel II gaat over de meer commerciële en extravagante glam rockers en metal bands, en Deel III volgt de zogenaamde “gutterpunks”. In de woorden van Måneskin: Rock ’n roll never dies!

The Endless Summer

Dit pareltje gaat over twee jonge surfers die de wereld overvliegen om de perfecte surfplek te vinden. Ze bezoeken Senegal, Ghana, Tahiti, Californië en nog veel meer. De prachtige beelden worden ondersteund door vrolijke surfmuziek en een overdreven voice-over. Zon, zee en strand komen volop aan bod!

Van schunnige striptekenaars tot dansende dragqueens, er is voor ieder wat wils! De meeste films zijn te vinden op YouTube of andere kanalen.