Hallo, ik ben bestuur!

Wat doe ik nou eigenlijk? Als bestuur, als bestuur tijdens corona, als bestuur tijdens de gedeeltelijke lockdown, als commissaris extern… Het is best een vreemd jaar om bestuur te doen, dat zal niet verbazen. Hopelijk kan ik ophelderen wat ik als bestuurslid momenteel allemaal doe.

Ten eerste: zijn mijn taken nu lichter in vergelijking met andere jaren? Gedurende deze gedeeltelijke lockdown: zeker. Er is veel minder schoon te maken, minder vuilniszakken… Over het algemeen vergt het onderhoud van het pand minder werk momenteel. Als we vorige jaren vergelijken met de eerdere coronamaatregelen is het verschil al een stuk kleiner. Enerzijds hebben wij niet te maken met feesten en is het onderhoud van de zolder met name een stuk minder. Anderzijds: het handhaven van de coronaregels is stiekem nog best vermoeiend. Je moet continu op blijven letten en je voelt je ontzettend vervelend op sommige avonden als je mensen voor de zoveelste keer op hun onderlinge afstand aan moet spreken. Laatst heb ik bijvoorbeeld de comedy-avond met Standaard Comedy gevdb’d. Dan heb je ook nog eens te maken met externen die de exacte regels van de Koornbeurs niet kennen en bovendien ben je een eeuwigheid bezig met hun contactgegevens noteren terwijl de volgenden al staan te wachten.

En mijn taken als commissaris extern? Deze vind ik wat moeilijker te vergelijken met andere jaren, maar in de kern veranderen ze niet idioot veel. In de invulling daarentegen wel: op één vergadering van de VerenigingsRaad (VeRa) na zijn deze vergaderingen allemaal online geweest. Het scheelt weliswaar voor de verenigingsfinanciën dat er niet elke week VeRa borrels zijn, maar het is wel vervelend dat ik niet na een vergadering makkelijk andere externen aan kan schieten. Gelukkig is daar whatsapp voor: met een paar van onze vriendjes die ook een eigen pand hebben en niet zo groot zijn, namelijk AEGEE, Outsite en de Bolk, hebben we af en toe een meeting en onze whatsappgroep om samen op te kunnen trekken binnen de VeRa. Bovendien is de VeRa nog altijd sfeervol!

Ook de zaalhuur gaat dit jaar wat anders: er zijn gewoon minder aanvragen, zeker nu we dicht zijn. Je kan merken dat men niet een feest neer wil en kan zetten op het moment, maar we hebben dit jaar bijvoorbeeld wel een cursus naaktschilderen van een vrijgezellenfeestje en een kinderdisco gehad, dus het ligt niet helemaal plat.

Door alle coronameuk en de instabiele financiële situatie zou je al gauw kunnen denken dat dit jaar een teleurstellend bestuursjaar is. Tuurlijk is het jammer van het één en ander dat niet doorgaat, maar dat geldt voor heel veel dingen, ook buiten de Koornbeurs. Ik ben met name erg blij dat ik nu niet aan een studie vastzit. En het voornaamste: in deze tijd dat veel sociale contacten ingeleverd moeten worden ben ik ontzettend blij dat ik een gezellig bestuursgroepje heb: als de leden van huis zijn danst het bestuur op tafel!