Raquels top 10 horrorfilms voor Halloween

Het is koud buiten. De wereld staat op zijn kop door een verschrikkelijk virus. Het liefst zit je de hele dag in bed met een kop gloeiend hete chocolademelk (ik wel, tenminste). Gelukkig is er deze maand iets om naar uit te kijken: Halloween! Langs de deuren gaan zit er niet meer in, maar je kunt er ook binnen een feestje van maken! Dus trek je griezeligste outfit aan, prop jezelf vol met zoete meuk en ga voor de beeldbuis zitten. Om je in de juiste stemming te krijgen, heb ik een selectie van mijn favoriete horrorfilms gemaakt. Bereid je voor op bovennatuurlijke wezens, voorspelbare jumpscares en heel veel bloed.

1. The Killing of a Sacred Deer (2017)

Deze film is eerder een thriller dan een horrorfilm, maar is minstens net zo eng. De film gaat over een succesvolle chirurg die wordt benaderd door een schijnbare vriendelijk jongeman (gespeeld door Barry Keoghan, mijn toekomstige echtgenoot). De situatie wordt al snel grimmiger wanneer blijkt dat de jongen op gruwelijke wijze wraak probeert te nemen op zijn hele gezin. De film heeft een filosofische ondertoon en roept vragen op over schuld en verantwoordelijkheid. Let wel op: deze film is “not for the faint of heart”.

2. It Follows (2014)

Wat gebeurt er als je soa’s combineert met horror? Deze film. Het verhaal draait om een soa met ongebruikelijk symptomen: altijd achtervolgd worden door een moordlustig wezen dat de vorm aanneemt van andere mensen. De enige manier om het monster te stoppen is door de soa door te geven aan een ander. De film volgt een groep Amerikaanse tieners die te kampen heeft met deze verschrikkelijk geslachtsziekte, en alles op alles moeten zetten om te overleven. Chlamydia is er niks bij.

3. Hausu (1977)

Dit is de crème de la crème van Aziatische horror. Het is ook wel één van de bizarste films die ik ooit heb gezien. Deze cultfilm begint met een groep Japanse schoolmeisjes dat naar het afgelegen huis van een oude vrouw afreist om daar de vakantie door te brengen. Al gauw blijkt dat de vrouw eigenlijk een heks is met kwade bedoelingen. Steeds meer meisjes verdwijnen op geheimzinnige wijze, en het plot is ook al vrij snel zoek. Toch is deze film zeker de moeite waard!

4. What We Do in the Shadows (2014)

Horrorkomedies worden niet veel beter dan dit. Deze film heeft het allemaal: vampiers, Nieuw-Zeelanders, weerwolven, en de geweldige Taika Waititi! De film is zelfs zo goed dat er een Netflixserie van is gemaakt (niet de moeite waard). Hij gaat over vier excentrieke vampiers die met elkaar samen wonen, met alle irritaties van dien: ruzie over het afwasschema, gevechten over slachtoffers en bloedvlekken op de bank. De film is eerder grappig dan eng, dus als je een watje bent, is  deze film ideaal. Als je geen watje bent, moet je deze film ook kijken.

5. Funny games (1997)

Dit is de meest verontrustende film die ik ooit heb gezien. Het gaat over twee jongens die zonder duidelijke reden sadistische spelletjes spelen met een Duitse familie die op vakantie is. De beelden zelf zijn niet per se schokkend, maar de opbouw en de psychologische spelletjes maken de film ondragelijk spannend. Er zijn twee (volledig identieke) versies van deze film gemaakt: een met Duitse acteurs, en een met bekendere Amerikaanse acteurs (Naomi Watts, Tim Roth). Ik ben zelf fan van de Duitse versie, maar je kunt natuurlijk ook de Amerikaanse proberen.

6. The Fly (1986)

Jeff Goldblum schittert in deze 80’s scifi-horrorfilm. Hij speelt een briljante maar neurotische wetenschapper, Seth Brundle, die een machine heeft ontwikkeld om te teleporteren. Maar als er tijdens een test per ongeluk een vlieg in de machine komt, gaat het gruwelijk mis. Seth begint langzaam te veranderen in een nieuw wezen: brundlefly.  In de rol van romantische sidekick speelt de prachtige Geena Davis, die destijds een relatie had met Goldblum. De chemie spat ervan af.

7. Possession (1981)

Deze cultfilm uit Polen gaat over een echtpaar dat bezig is met een echtscheiding. De stress en onzekerheid eisen al snel hun tol op de vrouw, en ze begint zich steeds vreemder te gedragen. Wat begint als een schijnbaar normaal plot, verandert al snel in een onnavolgbare nachtmerrie vol geweld, bloed en hekserij. Samen met Hausu, is dit ook een van de vreemdere films die ik heb gezien.

8. The Rocky Horror Picture Show (1975)

Dit is strikt genomen geen horrorfilm, maar het woord horror zit in de titel, dus het kan ermee door. Deze kleurrijke musical volgt een pasgetrouwd stel, Brad en Janet, wiens auto kapot gaat tijdens een storm. Ze vragen om hulp bij een mysterieus gebouw middenin een donker bos. Daar worden ze hartelijk ontvangen door Dr. Frank-N-Further, een vampier-prostituee en gestoorde wetenschapper uit Transsylvanië. Brad en Janet raken steeds meer verstrikt in Franks snode plannen, en de vraag is of ze überhaupt nog levend terugkeren! Deze film is een van de grootste cultfilms op aarde, en moet door iedereen minstens één keer gezien zijn! Ik krijg er geen genoeg van.

9. The Blair Witch Project (1999)

Dit is de grondlegger van het found-footage genre (denk aan films als Paranormal Activity en Cloverfield). De film is gemaakt in de stijl van een documentaire, waardoor veel kijkers dachten dat de gebeurtenissen echt waren. Het verhaal gaat over drie filmstudenten die een documentaire maken over de legende van “The Blair Witch”. Deze heks uit Burkittsville, Maryland zou in een bos leven en kinderen ontvoeren. De sceptische studenten gaan op onderzoek uit in het bos, maar raken al snel verdwaald. Naarmate ze dieper het bos in komen, gebeuren er steeds vreemdere dingen. De legende gaat dat hun film het enige is wat er van ze over is…

10. Rosemary’s Baby (1968)

Als laatste film heb ik mijn favoriete horrorfilm gekozen. Deze klassieker volgt een jong stel dat verhuist naar een oud appartement in New York. Daar raken ze bevriend met hun buren: twee excentrieke maar vriendelijke oude mensen. Al snel raakt de vrouw Rosemary, gespeeld door Mia Farrow, zwanger. Haar buren beginnen zich steeds meer te bemoeien met de zwangerschap, maar Rosemary begint te vermoeden dat ze kwade bedoelingen hebben. Ze denkt dat haar buren satanisten zijn en haar voedsel vergiftigen. Is ze gek aan het worden, of is er iets anders aan de hand?

Dit waren wat van mijn favoriete horrorfilms. Ik kan hier nog uren over doorgaan, maar ik heb het toch bij tien gehouden. Hopelijk zal de covid-editie van Halloween hiermee iets griezeliger worden. Om ze te kijken, kun je ze zeker vinden in de duistere uithoeken van het internet. Veel kijkplezier en happy Halloween!