Keije’s favoriete dier: hartworm

Welkom bij mijn maandelijkse spreekbeurt over mijn favoriete dier. Mijn favoriete dier deze maand is Dirofilaria immitis, oftewel de hartworm.

De hartworm is een rondworm (net zoals bijvoorbeeld regenwormen) die vooral hondachtigen infecteert. Maar hij ook kan voorkomen in katten en soms zelfs mensen, hoewel ze daar veel vaker niet volwassen worden. Hij leeft in de longslagader en het hart van honden en kan daar wel dertig centimeter lang en één millimeter breed worden. De hartworm wordt overgedragen door muggen. Als een mug bloed zuigt bij een geïnfecteerde hond, dan krijgt hij microfilariae (larven) binnen. Deze groeien terwijl ze de mug parasiteren. Als de mug dan een gezonde hond bijt, dan wordt die geïnfecteerd. De larven leven eerst in de huid en na twee weken bewegen ze naar het spierweefsel. Vier tot zes maanden later gaan ze de pas de bloedbaan binnen. Ze groeien dan tot hun maximale grootte. Zeven maanden na de oorspronkelijke infectie gaan de mannetjes- en vrouwtjeswormen paren en worden nieuwe larven geboren (aww). De hartworm heeft daarna nog maximaal zeven jaar te leven.

Microfiliaria. (Microscopische opname van Wikipedia).

De hartworm komt oorspronkelijk uit het zuiden van de Verenigde Staten, maar heeft zich verspreid naar het Middellandse Zeegebied. De larven hebben nodig dat de lichaamstemperatuur van de mug minimaal 27 ºC is gedurende twee weken, wat ervoor heeft gezorgd dat ze zich nog niet massaal naar Nederland hebben verspreid.

Verspreiding van de hartworm (D. immitis) in rood. Gestreept is de verspreiding van Dirofilaria repens, een verwante rondworm die de huid i.p.v.de bloedbaan van honden infecteert.

De infectie is vaak pas aan de hond te zien als hij al enkele jaren geïnfecteerd is. De hond moet hoesten en wordt vermoeid. Het hart kan langzamerhand niet meer genoeg pompen door de wormen wat zorgt voor het overlijden van de hond. Behandeling is lastig, omdat dode hartwormen de slagaders kunnen verstoppen. Bij ernstige infecties is medicatie daarom niet nuttig en moeten de wormen operatief worden verwijderd. Voor de eigenaar van de hond is het verstandiger een besmetting te voorkomen door preventieve antiwormmiddelen te geven.

Eén reactie

Reacties zijn gesloten.