De Roddelcultuur binnen de Koornbeurs

Het zal de meesten niet zijn ontgaan dat men er op de Koornbeurs in het algemeen van houdt om erop los te roddelen, en dan voornamelijk over relaties tussen of van leden. Wanneer je iets geks doet, verspreidt zich dat als een lopend vuurtje. In dat opzicht is de Koornbeurs een beetje als één grote familie. Zo vertel je iets aan iemand die dicht bij je staat, en voor je het weet hoor je die roddel over jezelf terug van iemand, waarvan je niet eens wist dat hij zich überhaupt interesseerde in jouw leven.

“Ik ben nu voor het eerst zelf onderdeel van een relatieroddel, maar door corona moet ik zelf de roddel op Zoom aankondigen.”

Roddelen is iets menselijks: het wordt overal gedaan. Op de werkvloer, in families, met vrienden… dus wat is er dan opmerkelijk aan de roddelcultuur op de Koornbeurs? Ik geloof dat er op de KB systematischer wordt geroddeld dan in andere sociale kringen. Aan de hand van een paar voorbeelden zullen we zien of dat klopt.

Disclaimer: ik probeer objectief te blijven maar ik kan niet ontkennen dat ik zelf ook van roddelen houd.

roddels.koornbeurs.nl

De Facebook Roddelpagina bevat eigenlijk helemaal geen roddels, maar vooral informatie over KB-gerelateerde evenementen. Waarom heet het dan RP? Misschien was het vroeger anders. Ik vroeg Christine naar de Facebook RP. Zij had dit hierover te zeggen: “Er was vroeger een roddelpagina, roddels.koornbeurs.nl, en daar kwamen nog echte roddels langs want je kon ze anoniem insturen. Daarna is er op Facebook een RP gekomen en een of andere sukkel had het Facebook RP genoemd, wat nergens op slaat want het was al op Facebook. En op een gegeven moment heeft iemand het veranderd naar Koornbeurs RP, wat veel logischer is.” Maar waarom werd het dan RP genoemd, als het geen roddelpagina was? “Weet ik niet.”

Regelmatrix

Als je naar de Koornbeurs website voor leden gaat, kon je daar toen ik net lid was een uitgebreid roddeldocument vinden. Het heette de Regelmatrix, en daarin werd bijgehouden wie met wie had gezoend, naar bed was gegaan, of kinderen had geproduceerd. Deze is echter ongeveer 2,5 jaar geleden offline gehaald. Haans, van de Geeki: “We hebben hem offline gehaald rond de onrust om studentenverenigingen met de lijstjes van Vindicat et cetera.” Er stonden nog wel enkele leden in die nu nog steeds actief zijn, maar veel namen in de matrix zeiden mij niks. Ik vind het bijzonder dat dit zo uitvoerig werd bijgehouden, maar wel tekenend voor Delftse studenten. Als je iets doet, doe het dan goed, zullen we maar zeggen.

Vergaderingen

‘Heeft er iemand nog roddels?’ vraagt de voorzitter hoopvol. Elke vergadering staat op de agenda het puntje ‘Roddels’, waarbij leden gevraagd wordt te bedenken of ze nog iets sappigs weten. De roddels worden ook genotuleerd (weliswaar gecensureerd) zodat ze kunnen worden nagelezen door afwezige commissieleden. Vaak is het, ‘X heeft nu een vriendin’, ‘het is uit tussen A en B’, of  ‘Y en Z zijn samen op de wipzolder verdwenen.’ Eerst vond ik het bijzonder dat dit zo expliciet wordt gedaan tijdens vergaderingen, maar ik hoorde van mijn zus dat dit op Sint Jansbrug ook gewoon gebeurt. Niet op Hitmanics echter, ook al zijn er daar ook een aantal relaties tussen leden. Ik heb wel geprobeerd om dit toe te voegen aan vergaderingen, maar met maar 60 leden is de dramafactor toch minder. Of misschien houden sporters niet van roddelen.

Op de Koornbeurs bestaat het gebruik om een nieuwe stofzuiger naar een op dat moment (meestal vrouwelijk) seksueel actief lid te noemen.

Doordat er nu geen feestjes of borrels zijn op de Koornbeurs, valt er veel minder te roddelen. Er gebeurt namelijk minder en daarnaast kunnen roddels moeilijker tussen mensen verplaatsen die niet samen in commissies zitten, maar wellicht wel samen aan een barpik hadden gezeten. Zo appt Aron lachend, “Ik ben nu voor het eerst zelf onderdeel van een relatieroddel, maar door corona moet ik zelf de roddel op Zoom aankondigen.”

Stofzuiger

Op de Koornbeurs bestaat het gebruik om een nieuwe stofzuiger naar een op dat moment (meestal vrouwelijk) seksueel actief lid te noemen. Dit is in feite ook een vorm van roddelen, maar ik vind dit een zwaar matige traditie.

Al met al kan ik vooral concluderen dat roddels vroeger veel intensiever werden bijgehouden. De enige overgebleven ‘officiële’ roddelkanalen zijn nu vergaderingen en de notulen daarvan. Toch zijn er nog genoeg manieren om aan roddels te komen. Voor wie een chronisch tekort aan roddels heeft, heb ik hieronder enkele tips op een rij gezet.

Drie tips om meer roddels te verzamelen

1. /r/Roddelpagina

Wie roddels wil horen zonder de sociale interactie aan te hoeven gaan, moet zeker overwegen zich bij de subreddit van de KB, ‘de Roddelpagina der Koornbeurs’, te voegen. Dit meme-medium wordt, naast voor Roodenburgpropaganda, ook gebruikt om grappen te maken over dingen die gebeurd zijn onder het dak van onze jongerenvereniging. Omdat je op deze subreddit anoniem kan posten (zie ook het artikel van Max de Wilde), worden er ook sneller meningen en memes die gevoelige onderwerpen aankaarten gepost. Er moet wel gezegd worden dat deze roddels weinig over relaties gaan, en meer over kritiek op leden of bestuur. Daarnaast zijn er ook gewoon leuke (en slechte) grappen op deze subreddit te vinden.

2. Ga bij een commissie.

Verder is het natuurlijk een aanrader om bij een aantal commissies te gaan om het roddelpunt op de agenda mee te maken. Helaas moet je dan wel eerst door de gewone puntjes heen. Het is daarom verstandig om je alleen bij commissies te voegen die jou interesseren, ook al is de netto roddelwinst dan lager. Waarschijnlijk wordt er toch overal zo’n beetje hetzelfde verteld.

3. Ga in het bestuur.

Het bestuur is als het ware de oppercommissie van de Koornbeurs. Doordat er in elke commissie wel een bestuurslid zit, zijn de DB-vergaderingen ook de momenten dat alle roddels van de hele vereniging kunnen worden doorgespeeld. Wil je dus meer roddels, word dan bestuur. En wie weet hou je er ook nog wat persoonlijke groei aan over, ofzo.

Roddelen, ja of nee?

Is het eigenlijk wel goed om met z’n allen zo uitvoerig te roddelen? Ik weet nog dat er op een debatavond op de KB ooit gedebatteerd werd over de stelling ‘Roddels moeten uit de vergadercultuur van de Koornbeurs geschrapt worden.’ Niet iedereen houdt van roddelen, maar door het op de agenda te zetten worden commissieleden als het ware wel verplicht om mee te doen, ook als je er niet van houdt. Zo is Ivor er geen fan van, en hij roddelt zelf dan ook niet veel.

Ivor: “Als het om mensen gaat die ik goed ken krijg ik het vaak direct te horen, en als het gaat om mensen die ik minder goed ken maakt het me niet zo veel uit.” Hij stelt ook dat al dat roddelen het moeilijk maakt om nog dingen privé te houden. “Ik vind het ook belangrijk dat je een beetje privacy kan hebben, daarom ben ik er geen fan van dat de hele vereniging alles van iedereen te horen krijgt.” aldus Ivor.

Aron vindt het wél gezellig om te roddelen. Hij vindt dat het zelfs wat toevoegt aan het verenigingsgevoel. “Het feit dat iedereen weet wie met wie wanneer het bed of een relatie deelt, is ook een teken dat we een hechte gemeenschap zijn, en ik vind het een leuk element van onze sociale dynamiek op de vereniging. Roddelen in het algemeen heeft een sociale functie, dus ik heb daar ook niks op tegen.”

Tot zover deze analyse van de roddelcultuur binnen de Koornbeurs. Wat vind jij? Wordt er te veel geroddeld op de KB? Is roddelen wel of niet een gezellig gebruik? Laat het hieronder weten!