Cadavre Exquis

In het begin van de 20e eeuw kwam een groep Franse surrealisten bijeen in een oud huis in Montparnasse. Uit pure verveling (de Koornbeurs was namelijk te ver weg), besloten ze een spel te spelen. Elke speler moest een woord toevoegen aan een zin die pas aan het eind van het spel in zijn geheel werd onthuld. Zo ontstond de zin “Le cadavre exquis boira le vin nouveau”, oftewel “Het voortreffelijke lijk zal de nieuwe wijn drinken.” Een nieuw spel was geboren, en de Fransen besloten het Cadavre Exquis te noemen.

Meer dan honderd jaar later zat de Redâkkie eens te chillen op Discord. Er werden veel spellen gespeeld, waaronder een variant van Cadavre Exquis. In deze variant schrijft elke speler een klein stukje tekst op basis van het vorige stukje, dat van een andere speler komt. De verhalen die hieruit voortkwamen, waren zo prachtig dat de Redâkkie besloot ze in het Fôrum te publiceren. De namen van de spelers zijn verborgen gehouden, maar misschien kan de oplettende lezer achterhalen wie wat heeft geschreven.

1.

Eric Wiebes

Er was eens een das, genaamd Gregorius. Gregorius was een thesaurier van de theologie en woonde midden op de Veluwe. Ook had hij een Bijbel.

Henk Otten

Op een dag las hij daaruit voor aan zijn zus, de das Daphne.

Diederik Samson

Kun je het je voorstellen?

Ankie Broekers-Knol

Een oogverblindend lichaam

Thierry Baudet

Zoals ik haar nooit eerder had gezien in het zachte maanlicht. Waarom stond ze daar poedelnaakt in het gras? Waar heeft ze haar kleren achtergelaten? Hoe is ze hier terecht gekomen? Allemaal vragen die door mijn hoofd gingen, maar de antwoorden bleven bij mij vandaan. Teder raakte ik haar aan. “Heb jij het koud?” vroeg ik haar. Ze draaide zich om, gaf me een kus op mijn wang. “Nee gekkie, jij wel dan?”

Henk Otten

Een beetje wel, dacht ik. Maar ik wilde het niet aan haar laten merken dus ik schudde van nee. Ergens vond ik het jammer dat ze het niet koud had. Ik had haar maar wát graag mijn jas aangeboden, maar ik kon niet ontkennen dat ik er opgewonden van raakte dat ze daar zo met ontbloot lichaam stond.

Diederik Samson

Dat blonde haar, die ronde borsten… ja, Patty Brard, mijn droomvrouw.

Eric Wiebes

Patty Brard was tevens ooit jurylid bij de nieuwe Uri Geller tv-show op SBS6. Maar een echt gulden programma was Hole-in-the-Wall met Beau.

Ankie Broekers-Knol

Beau zat na twee jaar in de Jellinek door een zware cocaïneverslaving, die hem alles had afgenomen.

Thierry Baudet

Alles was weg, De servetten, de blender, de citruspers, de dekenkisten, de kandelaars, de kristallen, complete serviezen, de kazen plateaus, de handdoeken en zelfs de gastendoekjes waren weg. Niks bleef meer over en de schulden bouwden maar op. Da’s pech, je hele leven weg.

Eric Wiebes

En zo kwam er toch nog een goed einde aan deze queeste, waarde lezer. Moge u hier de juiste levenslessen uit trekken en het goede bekoren om u zo van het kwade te verlossen. Amen.

2.

Henk Otten

Het was eens kluszondag.

Ankie Broekers-Knol

Het toilet was verstopt, maar niemand wist wat er in de leiding zat

Diederik Samson

Dus Sachin pakte zijn verkleiningsmachine en ging in de cabine staan.

Eric Wiebes

Zoem zei de machine, en met een grote klap veranderde hij in een vlieg.

Thierry Baudet

“Jos nee!!!” schreeuwde ik uit, maar voor er iets uit mijn mond kwam, was het al gedaan.

Ankie Broekers-Knol

De vloer was bezaaid met de restanten. Jos keek me geschokt aan. “Sorry…”. Hij keek naar zijn voeten. “Het was een ongeluk.” De tranen sprongen hem in de ogen.

Diederik Samson

Nice, geen brandslang meer nodig! Jammer wel van het zout, maar dat kun je in de Koornbeurs verwachten.

Eric Wiebes

Over zout gesproken, daar kwam het ene lid na de andere alweer binnen om een spreekwoordelijk plasje tijdens het daadwerkelijke plassen te doen.

Henk Otten

Wat is een spreekwoordelijk plasje? Zal de oplettende lezer zich misschien afvragen.

Thierry Baudet

Nou, ik zal dat wel eens even grondig aan u uitleggen, oh wijze lezer. Dit varkentje wil ik zeker wel wassen. Zoals elk persoon wel eens eerder heeft meegemaakt is gezeik op je dak krijgen van iemand het leukste wat men kan overkomen.

Diederik Samson

En toen kwam er een olifant en die blies het verhaaltje uit.

3.

Thierry Baudet

Het was een dinsdag begin Maart. Rutte en de Jonge stonden op 1.5m afstand van elkaar met Irma achter hun te vertellen, en te gebaren, over de lockdown die die avond inging in Nederland. De horeca moest dicht, winkels sloten hun deuren, de straten werden leeg en ook onze mooie vereniging de Koornbeurs moest dicht. HOE GAAN WIJ DIT OVERLEVEN?! Vroegen de leden aan het toenmalige bestuur. Op antwoord konden ze lang wachten, want vergaderen deed het bestuur niet.

Henk Otten

Ze waren namelijk alleen maar bezig met de website FansOnly.

Diederik Samson

Dat wilde niet zeggen dat er geen bekende “fans” waren, zoals

Ankie Broekers-Knol

Jos van Vliet, die helaas niet uit durfde te komen voor zijn geheime liefde

Eric Wiebes

Zijn liefde voor bier.

Henk Otten

Want dat zou hem altijd door alles heenslaan. Die hartstochtelijke liefde voor dat goudgele goedje, dat zo lekker en gladjes voorgoed zijn keel in zou glijden.

Diederik Samson

Ach ja, de urine van Jos van Vliet.

Ankie Broekers-Knol

Dat goudgele sap

Eric Wiebes

BAMBAMBAM van de TAP!

Thierry Baudet

Ankie Broekers-Knol

En toen kwam er een olifant met een hele lange snuit, en die blies dit verhaaltje uit. Slaap lekker.

4.

Diederik Samson

Het doel van de vereniging is

Ankie Broekers-Knol

een bijdrage te leveren aan

Henk Otten

de portemonnee van Jesse Klaver.

Eric Wiebes

De portemonnee van Jesse Klaver was dus gestolen door Bonifatius van Libië. Een woest tiran, die zeeën verslond.

Thierry Baudet

Op 32-jarige leeftijd werd Bonifatius tot sint gemaakt vanwege zijn goddelijke lichaam.

Henk Otten

Alle vrouwen (en mannen) waren constant aan het kwijlen als ze aan hem dachten. Dit zorgde ervoor dat er te allen tijde overal plasjes water lagen, tot grote ergernis van de Koning. Op een dag was hij het zó zat, dat hij naar de heilige Bonifatius stapte om hem te vragen de plasjessituatie op te lossen.

Diederik Samson

“Dan moet je meer vegen,” sprak de heilige Bonifatius. “Maar de exacte implementatie is natuurlijk niet aan mij.”

Eric Wiebes

Bonifatius liet zijn dekmantel vallen, het was Wesselius Grootius die met een met koeienletters bedrukt groot perkament stond te zwaaien. Het HR!

Ankie Broekers-Knol

Godkeizer Roodenburg was jaloers op de macht die Grootius had verworven. Hij begon plannen te smeden voor de herovering van de goede wil van de Koorbeursers.

Thierry Baudet

Samen met ridder Tristus en zijn toenmalige geliefde LPW ging hij langs alle oud-leden om soldaten voor het front te ronselen.

Henk Otten

Er was echter niemand moedig genoeg om zich bij het gezelschap van Tristus te voegen. Daarom besloot Tristus naar het Noorden te verhuizen omdat hij geloofde dat daar wel moedige Vikingen en misschien een leuke andere jonkvrouwe te vinden waren.

5.

Ankie Broekers-Knol

En toen was er licht

Diederik Samson

En Hij dacht van “o nee wat heb Ik verkeerd gedaan, reset reset, terug, abort, abort, o dat mag dan weer niet, ctrl-z, ctrl-z, nou jammer dan”.

Henk Otten

Wat heeft paint toch een kutte crtl-z-functie, dacht hij.

Eric Wiebes

Dit moet veranderen, en zo gooide hij zijn computer uit het raam en begon een nieuwe politieke partij.

Thierry Baudet

In een woeste razernij bedacht hij verscheidene namen voor zijn anti-allespartij. Het ging niet links, niet rechts maar rechtdoorzee, maar dan wel zonder Rita, want Rita is een gek wijf.

Ankie Broekers-Knol

Zelfs D66 dacht van “Jezus dat is wel heel centraal.” Maar Thierry stopte voor niks en niemand. Hij dwong Minerva om hem praeses te maken.

Diederik Samson

Hij kwam ten eerste met enkele wijzigingen. Zo werd de naam “praeses” vervangen met “preases”, want dat was mooier. Maar hij schrok pas echt toen hij de catacomben in liep.

Henk Otten

Daar waren namelijk antikabouters aanwezig, die iedereen die het woord voorzitter als “preases” opschreef, pardoes het hoofd afhakten. Onze held moest dus goed oppassen toen hij op zoek wilde naar zijn heilige schat.

Eric Wiebes

De legendarische held streefde recht op zijn doel af, en dat terwijl de biertjes links en rechts om hem heen vlogen. Zijn ogen waren vol vuur gericht op de antikabouters die hem bespuugden met resten schelvispekel en rotte vis.

Thierry Baudet

“He bah, moet dat nou!” Schreeuwde de bespuugde tegen zijn bespugers. “Voor jou? altijd sukkol!”

Diederik

Plotseling reed de ME binnen. Wolken traangas kwamen de granaten uit. De spugers kregen de knuppels. Agent Gerrit greep Melvin bij zijn schouders en duwde hem het busje in. Opgeruimd staat netjes.

Vond je de verhalen mooi? Trommel je vrienden op en schrijf ook je eigen verhaal! Wie weet worden ze ooit gepubliceerd in het Fôrum…

Met dank aan: Susan Veldkamp, Wessel Roodenburg, Keije van Dijk, Giovan Angela en Raquel Simón Sabsay.